De schildklier wordt ook wel de thermostaat van het lichaam genoemd. Niet heel verrassend, aangezien schildklierhormoon helpt bij het reguleren van de lichaamstemperatuur. Wanneer de lichaamstemperatuur daalt, bijvoorbeeld omdat het buiten kouder wordt, stijgt TSH, waardoor de schildklier gestimuleerd wordt om meer schildklierhormoon te produceren en af te geven aan de bloedbaan.

Bij mensen met een gezonde schildklier reageert de schilklier op de stijging in TSH door met T4 en T3 aan te maken. Bij mensen met een trage schildklier lukt dit vaak niet, waardoor de lichaamstemperatuur niet kan stijgen. Japans onderzoek uit 1984 en recenter Italiaans onderzoek uit 2017 laat zien dat ditzelfde aan de hand is bij een groep schildklierpatiënten, die dagelijks levothyroxine slikt. Deze groep kan dan ook baat hebben bij het tijdelijk ophogen van de dosis schildkliermedicatie in de koude wintermaanden.

Verslechterde schildklierwaarden in de winter kunnen verklaren waarom zoveel schildklierpatiënten zich in de winter slechter voelen. Zij voelen zich meer vermoeid, hebben meer last van de kou, voelen zich vaker somber, hebben meer last van brainfog of hebben de neiging zich terug te trekken in hun coconnetje. Niet verwonderlijk dus dat dit vaak de winterblues genoemd.

Wat kun jij zelf doen bij de winterblues?

Check je bloedwaarden

Probeer je TSH richting 1 te brengen (dit is voor de meeste mensen het meest optimaal) en stel indien nodig je schildkliermedicatie bij.

Optimaliseer je slaap.
Juist omdat je interne kacheltje niet op stoom komt, moet je lichaam drie keer zo hard werken. Je lichaam heeft dan ook veel rust nodig om te herstellen. Heb je moeite met in slaap komen vanwege de kou? Overweeg gebruik van het spijkermatje voor het verhogen van de doorbloeding en diepe ontspanning.

Kleed jezelf in laagjes
Dit houdt niet alleen je lichaam beter warm, het geeft ook meer flexibiliteit als je van binnen naar buiten moet. Dit behoeft denk ik geen verdere uitleg.

Slik extra vitamine D
Normaal wordt vitamine D vanuit zonlicht gemaakt. In de winter ontstaat dan ook vaak een vitamine D tekort. Vitamine D is niet alleen belangrijk voor je energiek en vrolijk voelen, het is ook een belangrijke vitamine voor het afronden van ontstekingen. Ik schreef eerder al een artikel over het belang van vitamine D bij Hashimoto.

Sluit SAD uit

Merk je dat je veel meer slaapt of meer slaap nodig hebt, geen plezier meer vind in je hobby’s en/of merk je een verandering in eetlust? Praat dan met je huisarts en sluit een winterdepressie of Seasonal Affective Disorder (SAD) uit.