Veel mensen proberen talloze keren per jaar hun leven of gezondheid te verbeteren. Meestal op basis van pure wilskracht. En bijna altijd mislukken die pogingen ook weer. Waarom dit is, ga ik je proberen uit te leggen.

Wilskracht heet in het Engels willpower. Willpower kun je opsplitsen in drie powers, in drie krachten, namelijk: I-will-power, I-won’t-power en I-want-power. Deze drie krachten werken samen om het gewenste resultaat te behalen. Ik stel ze aan je voor:

I-will-power (ik-zal-kracht): Ik doe niet A, maar ik kies voor B. Ik ga niet uitslapen, maar ik start de dag met sporten. Ik eet geen fastfood meer, maar ik ga gezond koken.

I-won’t-power (ik-zal-niet-kracht): Ik beheers mezelf en kan verleidingen weerstaan. Ik zal niet 6x snoozen sochtends. Ik rij niet langer naar de McDonads. Ik steek geen sigaret op. Ik drink geen glas (fles) wijn.

I-want-power: (ik-wil-kracht): Je herinnert jezelf aan de uitkomst waar je naar verlangt. Het gevoel dat je dan hebt,  de mogelijkheden die er dan weer zijn, de persoon die je wil zijn, het leven dat je leven wil. Je ziet het voor je.

Bij goede voornemens focussen de meeste mensen zich volledig op de ik-zal-niet-kracht. Elke dag proberen zij verleidingen te weerstaan. Geen sigaret opsteken. Geen gebakje nemen. Geen glas wijn inschenken. Niet schelden. En dat gaat goed tot het moment dat de stemmetjes in het hoofd een reden hebben gevonden, waarom het op dat moment WEL mag.
“Je hebt een zware dag gehad.” “Je hebt nu iets te vieren.” “Je bent al zo goed bezig geweest…” Binnen de kortste keren val je terug in je oude patronen. Terug bij af. Een illusie armer en teleurstelling rijker.

De reden waarom het party-stemmetje in de hersenen wint, komt door een aantal dingen.

Er is niet genoeg aandacht besteed aan de ik-zal-kracht.
Oude gewoontes moeten doorbroken worden en vervangen door nieuwe gewoontes. Omdat alles dat afwijkt van de norm door je lichaam en geest als stress wordt ervaren, zullen de stemmetjes in je hoofd jou proberen terug te laten keren naar je oude gewoontes.
Om deze stemmetjes stil te krijgen is het belangrijk dat je de oude gewoontes zo snel mogelijk verangt door nieuwe gewoontes, die al snel weer als de nieuwe norm aanvoelen. En dat is een kwestie van doen; herhalen, herhalen, herhalen.

Niet snoozen maar direct bewegen? Kies een ander geluid als wekker, leg je sportkleding al klaar naast je bed en beloon jezelf na het sporten met je favoriete ontbijt.
Herhalen, herhalen, herhalen. Voor je het weet is het geluid van de wekker genoeg om jezelf te verheugen op uit bed gaan.

Er is niet genoeg aandacht besteed aan de ik-wil-kracht.
Weten waarom je iets wil, is belangrijk als je nieuwe gewoontes vol wil houden. Als je zegt: ik wil 10 kilo afvallen, dan lijkt dat een goed doel, maar als je dan 7 kilo kwijt bent en je voelt je al iets beter, dan verslapt de motivatie, want het doel is bijna bereikt… en langzaam kruipt het gewicht weer omhoog.
Voorkom dit verslappen en maak helder waar die 10 kilo voor staat. Hoe voel je je dan? Wat kan je dan weer? Hoe ziet dat eruit? Welke kleding draag je? Hoe beweeg je je? Wat onderneem je dan? Zie dat leven en die omstandigheden voor je en blijf daar naar verlangen.

Er is geen aandacht besteed aan WEETKRACHT.
Nog te vaak zie ik mensen lukraak allerlei nieuwe gewoontes oppakken, gewoon omdat ze ergens hebben gelezen of gehoord dat dat een goede manier is. “Bij Hashimoto mag je geen gluten eten, dus ik mag geen gluten meer eten.” Met de grootst mogelijke tegenzin en weerstand gaan ze aan de slag. Glutenvrij brood, glutenvrije pasta, glutenvrije koekjes. Helemaal volgens de afspraak, maar ze voelen zich ronduit slecht. “Ik merk er niets van, dus ik ga gewoon weer gluten eten, wat een onzin.”

Zij hebben geen aandacht besteed aan weetkracht. Hadden zij dat wel gedaan, dan hadden zij geweten waarom dit vaker geadviseerd wordt.
– dat gluten eten bij een groot deel van de Hashimoto-community voor verhoging van antistoffen en ontstekingen leidt.
– En dat het opsporen van deze onopgemerkte gevoeligheid veel klachtenvermindering kan opleveren, waaronder meer energie en gewichtsverlies.
– En dat de kant-en-klaar glutenvrije producten niet alleen niet lekker en vreselijk duur zijn, maar dat zij ook bomvol suiker, vetten en andere rommel zitten, waardoor je je vaak slechter voelt en aankomt in gewicht.

Weten waarom je bepaalde keuzes wel of niet slim voor je kunnen zijn, zorgt ervoor dat je met een onderzoekende blik naar het proces kan kijken en met veel minder moeite kan werken met je will-powers ik-zal-kracht, ik-zal-niet-kracht en ik-wil-kracht.

Werken aan je gezondheid is geen kwestie van verleidingen weerstaan. Het is een kwestie van goede voorbereiding, een  nieuwsgierige instelling en WEETKRACHT!

  1. Zorg voor helderheid over wat je het allerliefste wil. Welk gevoel wil je hebben? Welke persoon wil je zijn? Zie het helder voor je.
  2. Welke gewoontes moet je hiervoor opgeven?
  3. Welke nieuwe gewoontes komen hiervoor in de plaats?
  4. Investeer in weetkracht, zodat je weet waarom je bepaalde dingen niet langer wil en waarom bepaalde keuzes juist wel of juist niet goed zijn voor je.
  5. Ga op onderzoek uit en probeer!

 

Weten waarom je iets onderzoekt scheelt je heel wat discussie met jezelf.

Probeer het maar eens.

3 Reacties

  1. Julia

    Wat een heldere uitleg! vooral dat waarom is belangrijk om voor mezelf in kaart te brengen. ik ga hier nu echt eens voor zitten en dit voor mezelf opschrijven.

  2. Cindy Smit

    Hallo Vera, geeft 80% minder gluten eten ook al een goed effect op hashimoto’s? Of is alleen 100% effectief?
    Groetjes cindy

  3. Vera Kamphorst (Happy Hashimoto)

    Hoi Cindy,
    Als je gluten schrapt als onderdeel van een eliminatiedieet (dus onderzoeken of jij ongemerkt gevoelig bent voor gluten) dan geeft alleen 100% schrappen een goed beeld. Weet je al dat je gevoelig bent, maar heb je al een tijdje 100% geschrapt dan zou je kunnen kijken of je iets minder strikt kan zijn. Maar dit is dus echt persoonlijk. Niet iedereen reageert op gluten, dus wil jij 80% omdat je ze niet wil missen, dan zou ik eerst onderzoeken of het wel nodig is.

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *