Is soja schadelijk voor je schildklier? Er wordt veel geschreven over ‘de juiste voeding’ bij Hashimoto. Soms zie je door de bomen het bos niet meer. Want alhoewel bijna al deze voedingsmiddelen positieve eigenschappen hebben, is er een reden waarom deze voedingsstoffen juist voor Hashimoto patiënten die hun klachten willen verminderen, géén goede keuze zijn. Tijd voor een serie blogs over de werking van deze voedingsstoffen in relatie tot Hashimoto. In deel 4 staat soja centraal.

In de afgelopen twintig jaar is soja een populair voedingsmiddel geworden. Hoewel het eten van soja veel voordelen voor de gezondheid biedt, zijn er ook bijwerkingen bekend, waar je, zeker met Hashimoto, van op de hoogte moet zijn. Zo kan het de schildklierfunctie beïnvloeden, omdat soja de absorptie van schildkliermedicatie kan verstoren (1-4).

Voedingsfeitjes over Soja

Soja bevat meer eiwitten en vet en minder koolhydraten dan andere peulvruchten. De kwaliteit van het soja-eiwit is ook veel hoger dan die van andere plantaardige eiwitten (5-7). En vanwege het lage koolhydraatgehalte is soja vaak een favoriete voedingsoptie voor mensen met insulineresistentie en diabetes (8).

De koolhydraten van sojabonen kunnen de groei van goede darmbacteriën helpen, waardoor soja als prebiotica kan worden beschouwd (9-11). De sojaboon is bovendien een goede bron van vitamines en mineralen, waaronder kalium, ijzer en calcium en essentiële omega-3-vetzuren (5, 6, 12-15). Tegelijkertijd is goed om te melden dat soja gasvorming en winderigheid kan verhogen (16).

Gezondheidsvoordelen soja (17-28):

  • Bescherming van de gezondheid van het hart
  • Botbescherming
  • Bescherming tegen borst- en prostaatkanker
  • Verlichten van symptomen van de menopauze
  • Ondersteunend bij diabetes

De impact van soja op de schildklier en het immuunsysteem

Het eten van soja kan de schildklierfunctie remmen door de opname van jodium te blokkeren en de werking van zink te blokkeren. Zowel zink als jodium zijn belangrijke voedingsstoffen die nodig zijn voor de productie van T3 en T4 (29, 30). Bovendien kan soja de absorptie van schildkliermedicatie verstoren (1-4).

Isoflavonen

Isoflavonen behoren tot de groep fyto-oestrogenen en vormen de belangrijkste actieve component van sojabonen die zowel hormonale als niet-hormonale effecten veroorzaakt. De chemische structuur van isoflavonen is vergelijkbaar met het hormoon oestrogeen. Zo kunnen ze sommige van de oestrogeenfuncties in verschillende organen, waaronder de huid, milt, pancreas, nier, thymus, bijnier, hersenen, hypofyse, eierstokken en testes, gedeeltelijk vervangen. Dit kan voor sommige mensen problemen veroorzaken: een hoog oestrogeengehalte, mede veroorzaakt door fytooestrogenen, kan ontstekingen en het risico op bepaalde vormen van kanker verder vergroten.

Isoflavonen in soja kunnen bovendien problematisch zijn voor mensen met Hashimoto. Ze kunnen de functie van het enzym schildklierperoxidase (TPO) blokkeren, wat nodig is voor de schildklier om T4 en T3 te kunnen produceren.

Er is ook klinisch bewijs dat isoflavonen de immuunfunctie kunnen beïnvloeden. Sommige onderzoekers beweren dat consumptie van bewerkte voedingsmiddelen met een hoog zoutgehalte een grote factor kan zijn bij het veroorzaken van auto-immuunziekten. Een vegetarisch dieet is meestal rijk aan voedingsmiddelen die soja bevatten en kan het risico op het ontwikkelen van een trage schildklier verhogen.

Voedingsmiddelen die soja bevatten:

  • Soja melk
  • Edamame boontjes
  • Soja meel
  • Veganistische alternatieven voor vlees
  • Tofu
  • Tempeh
  • Miso
  • Sauzen op basis van soja (shoyu, tamari en teriyaki)
  • Soja noten

Als je last hebt van soja-intolerantie, of als je merkt dat soja een mogelijke oorzaak is van flare-ups, praat dan met je arts of voedingsdeskundige om een ​​alternatief voedingsmiddel te vinden.

Als je soja eet, vergeet dan niet om je medicatie minstens een paar uur uit elkaar te nemen, omdat sojaproducten de opname van schildklierhormonen kunnen verstoren.

Om te ontdekken of soja ook bij jou een trigger is, overweeg dan het Hashimoto Eliminatiedieet® en schrap minimaal 30 dagen soja uit je voedingspatroon.

Op basis van mijn specialistische opleidingen op dit gebied en mijn jarenlange ervaring met begeleiding van patiënten bij dit dieet, heb ik mijn eigen methode ontwikkeld; het Hashimoto Eliminatiedieet®. Deze heb ik gebundeld in een lesboek (pdf) met bijbehorend dik recepten e-book. Ze maken onderdeel uit van de e-cursus Voeding en Hashimoto. (Of kies voor de voordelige combi-bundel Voeding en Afvallen)Met deze e-cursus heb jij alle tools in handen om jouw voeding te optimaliseren voor jouw herstel.