Soja bij trage schildklier

Soja en Hashimoto

Is soja schadelijk voor schildklierpatiënten?Er wordt veel geschreven over ‘de juiste voeding’ bij Hashimoto. Soms zie je door de bomen het bos niet meer. Want alhoewel bijna al deze voedingsmiddelen positieve eigenschappen hebben, is er een reden waarom deze voedingsstoffen juist voor Hashimoto patiënten die hun klachten willen verminderen, géén goede keuze zijn.

Tijd voor een serie blogs over de werking van deze voedingsstoffen in relatie tot Hashimoto. In deel 4 staat soja centraal.

In de afgelopen twintig jaar is soja een populair voedingsmiddel geworden. Hoewel het eten van soja veel voordelen voor de gezondheid biedt, zijn er ook bijwerkingen bekend, waar je, zeker met Hashimoto, van op de hoogte moet zijn. Zo kan het de schildklierfunctie beïnvloeden, omdat soja de absorptie van schildkliermedicatie kan verstoren (1-4).

 

Voedingsfeitjes over Soja
Soja bevat meer eiwitten en vet en minder koolhydraten dan andere peulvruchten. De kwaliteit van het soja-eiwit is ook veel hoger dan die van andere plantaardige eiwitten (5-7). En vanwege het lage koolhydraatgehalte is soja vaak een favoriete voedingsoptie voor mensen met insulineresistentie en diabetes (8).

De koolhydraten van sojabonen kunnen de groei van goede darmbacteriën helpen, waardoor soja als prebiotica kan worden beschouwd (9-11). De sojaboon is bovendien een goede bron van vitamines en mineralen, waaronder kalium, ijzer en calcium en essentiële omega-3-vetzuren (5, 6, 12-15). Tegelijkertijd is goed om te melden dat soja gasvorming en winderigheid kan verhogen (16).

 

Gezondheidsvoordelen soja (17-28):

  • Bescherming van de gezondheid van het hart
  • Botbescherming
  • Bescherming tegen borst- en prostaatkanker
  • Verlichten van symptomen van de menopauze
  • Ondersteunend bij diabetes

 

De impact van soja op de schildklier en het immuunsysteem
Het eten van soja kan de schildklierfunctie remmen door de opname van jodium te blokkeren en de werking van zink te blokkeren. Zowel zink als jodium zijn belangrijke voedingsstoffen die nodig zijn voor de productie van T3 en T4 (29, 30). Bovendien kan soja de absorptie van schildkliermedicatie verstoren (1-4).

isoflavonen

Isoflavonen behoren tot de groep fyto-oestrogenen en vormen de belangrijkste actieve component van sojabonen die zowel hormonale als niet-hormonale effecten veroorzaakt (31). De chemische structuur van isoflavonen is vergelijkbaar met het hormoon oestrogeen. Zo kunnen ze sommige van de oestrogeenfuncties in verschillende organen, waaronder de huid, milt, pancreas, nier, thymus, bijnier, hersenen, hypofyse, eierstokken en testes, gedeeltelijk vervangen (32-37). Dit kan voor sommige mensen problemen veroorzaken: een hoog oestrogeengehalte, mede veroorzaakt door fytooestrogenen, kan ontstekingen en het risico op bepaalde vormen van kanker verder vergroten.

Isoflavonen in soja kunnen bovendien problematisch zijn voor mensen met Hashimoto. Ze kunnen de functie van het enzym schildklierperoxidase (TPO) blokkeren, wat nodig is voor de schildklier om T4 en T3 te kunnen produceren (38-40).

Er is ook klinisch bewijs dat isoflavonen de immuunfunctie kunnen beïnvloeden (41). Sommige onderzoekers beweren dat consumptie van bewerkte voedingsmiddelen met een hoog zoutgehalte een grote factor kan zijn bij het veroorzaken van auto-immuunziekten (42-47). Een vegetarisch dieet is meestal rijk aan voedingsmiddelen die soja bevatten en kan het risico op het ontwikkelen van een trage schildklier verhogen (48).

Voedingsmiddelen die soja bevatten:

  • Soja melk
  • Edamame boontjes
  • Soja meel
  • Veganistische alternatieven voor vlees
  • Tofu
  • Tempeh
  • Miso
  • Sauzen op basis van soja (shoyu, tamari en teriyaki)
  • Soja noten

Als je last hebt van soja-intolerantie, of als je merkt dat soja een mogelijke oorzaak is van flare-ups, praat dan met je arts of voedingsdeskundige om een ​​alternatief voedingsmiddel te vinden.

Als je soja eet, vergeet dan niet om je medicatie minstens een paar uur uit elkaar te nemen, omdat sojaproducten de opname van schildklierhormonen kunnen verstoren.

Om te ontdekken of soja ook bij jou een trigger is, schrap dan minimaal 10 dagen soja uit je dieet en hou bij hoe je je voelt. Dit kan o.a. in de BOOST schildklier App voor iOS. Verander deze 10 dagen je andere voedingsroutines niet.

 

Referenties

  1. Messina M, et al. Effects of soy protein and soybean isoflavones on thyroid function in healthy adults and hypothyroid patients: a review of the relevant literature, 2006
  2. Fitzpatrick M. Soy formulas and the effects of isoflavones on the thyroid, 2000
  3. Doerge DR, et al. Goitrogenic and estrogenic activity of soy isoflavones, 2002
  4. Sathyapalan T, et al. The effect of soy phytoestrogen supplementation on thyroid status and cardiovascular risk markers in patients with subclinical hypothyroidism: a randomized, double-blind, crossover study, 2011
  5. Messina MJ. Legumes and soybeans: Overview of their nutritional profiles and health effects, 1999
  6. US Department of Agriculture, Agricultural Research Service, Nutrient Data Laboratory USDA. National Nutrient Database for Standard Reference, Release 28, 2016
  7. Hughes GJ, et al. Protein digestibility-corrected amino acid scores (PDCAAS) for soy protein isolates and concentrate: Criteria for evaluation, 2011
  8. Feinman RD, et al. Dietary carbohydrate restriction as the first approach in diabetes management: Critical review and evidence base, 2015
  9. Inoguchi S, et al. Effects of non-fermented and fermented soybean milk intake on faecal microbiota and faecal metabolites in humans, 2012
  10. Bang MH, et al. Soyoligosaccharide increases fecal bifidobacteria counts, short-chain fatty acids, and fecal lipid concentrations in young Korean women, 2007
  11. Hayakawa K, et al. Effects of soybean oligosaccharides on human faecal flora, 1990
  12. Slavin M, et al. Antioxidant properties, phytochemical composition, and antiproliferative activity of Maryland-grown soybeans with colored seed coats, 2009
  13. Rizzo NS, et al. Nutrient profiles of vegetarian and nonvegetarian dietary patterns, 2013
  14. Davey GK, et al. EPIC-Oxford: Lifestyle characteristics and nutrient intakes in a cohort of 33,883 meat-eaters and 31,546 non meat-eaters in the UK, 2003
  15. Heaney RP, et al Soybean phytate content: Effect on calcium absorption, 1991
  16. Suarez FL, et al. Gas production in human ingesting a soybean flour derived from beans naturally low in oligosaccharides, 1999
  17. Weggemans RM, et al. Relation between soy-associated isoflavones and LDL and HDL cholesterol concentrations in humans: a meta-analysis, 2003
  18. Nestel P. Isoflavones: their effects on cardiovascular risk and functions, 2003
  19. Tsugane S, et al. The JPHC study: design and some findings on the typical Japanese diet, 2014
  20. Yamamoto S, et al. Soy, isoflavones, and breast cancer risk in Japan, 2003
  21. Messina MJ. Emerging evidence on the role of soy in reducing prostate cancer risk, 2003
  22. Lamartiniere CA, et al. Genistein chemoprevention: timing and mechanisms of action in murine mammary and prostate, 2002
  23. Messina M, et al. Skeletal benefits of soy isoflavones: a review of the clinical trial and epidemiologic data, 2004
  24. Gil-Izquierdo A, et al. Soy isoflavones and cardiovascular disease epidemiological, clinical and -omics perspectives, 2012
  25. Jayagopal V, et al. Beneficial effects of soy phytoestrogen intake in postmenopausal women with type 2 diabetes, 2002
  26. Cederroth CR, et al. Soy, phytoestrogens and metabolism: A review, 2009
  27. Kang X, et al. Effect of soy isoflavones on breast cancer recurrence and death for patients receiving adjuvant endocrine therapy, 2010
  28. Hwang YW, et al. Soy food consumption and risk of prostate cancer: a meta-analysis of observational studies, 2009
  29. Tran L, et al. Soy extracts suppressed iodine uptake and stimulated the production of autoimmunogen in rat thyrocytes, 2013

 

Tekst met dank aan Boost Thyroid.

Hun missie: mensen met de diagnose Hashimoto’s in staat stellen om sturing te geven aan hun gezondheid. Dit doen zijn door wetenschappelijk gestaafde informatie in begrijpelijke taal beschikbaar te maken. Bovendien biedt Boost Thyroid een speciale App waarin je gewicht, symptomen, levensstijl, medicatie en supplementen dagelijks kunt registreren. Elke dag biedt een nieuw inzicht in jouw Hashimoto en jouw schildklier. Download nu de Boost Thyroid App.

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Post comment