Er wordt veel geschreven over ‘de juiste voeding’ bij Hashimoto. Soms zie je door de bomen het bos niet meer. Want alhoewel bijna al deze voedingsmiddelen positieve eigenschappen hebben, is er een reden waarom deze voedingsstoffen juist voor Hashimoto patiënten die hun klachten willen verminderen, géén goede keuze zijn. Tijd voor een serie blogs over de werking van deze voedingsstoffen in relatie tot Hashimoto. In deel 3 staat alcohol centraal.

Ontspanning en gezelligheid

Alcohol blijft voor veel mensen een gevoelig onderwerp. Alcohol geeft veel mensen een gevoel van ontspanning en/of gezelligheid. En wanneer je er doorheen zit, doodmoe bent, of het liefst gaat slapen kan alcohol je net dat zetje geven om het toch vol te houden op die verjaardag. Maar schijn bedriegt. Achter de schermen, in je lichaam, maakt alcohol meer kapot dan je lief is en waar je je waarschijnlijk op dit moment bewust van bent. Zeker met Hashimoto is het verstandiger om de alcohol te laten staan. Alcohol is niet voor niets een van de vijf voedingsmiddelen die vast onderdeel vormen van het Hashimoto Eliminatiedieet® .

Ik weet het, ik zal met verdomd goede argumenten moeten komen wil ook jíj je wijntje laten staan. Oké, daar gaan we:

  1. Schade voor gezonde leverwerking
    Alcohol is een zeer belastend gif voor het lichaam. Je lever kiest het afbreken van alcohol altijd als hoogste prioriteit boven al zijn andere taken, waardoor andere taken moeten wachten. Een van die wachtende taken is het omzetten van T4 in de actieve vorm T3! Bovendien kan de lever zelf beschadigen bij het afbraakproces van alcohol.
  2. Schade voor gezonde darmwerking
    Alcohol kan bijdrage aan een overgroei aan slchte bacterien waardoor er een disbiose in de darm ontstaat. Dit staat een goede omzetting van schildklierhormoon en andere stoffen zoals neurotransmitters in de weg. Ook draagt alcohol bij aan een lekkende darm. Nog iets wat je NIET wil als je wil helen.
  3. Verminderde omzetting T4 – T3
    Overmatig alcoholgebruik vermindert de activiteit van het enzym 5’-deiodinase, dat verantwoordelijk is voor de correcte omzetting van T4 naar T3. Alcohol zorgt ervoor dat de verkeerde molecuul wordt afgeknipt, waardoor er rT3 ontstaat. En rT3 heeft een tegengestelde werking als T3. Het zet je metabolisme in de cellen niet aan, maar zet de cellen juist in een energie-bespaar-stand.
  4. Verminderde afgifte TSH
    Overmatig alcoholgebruik kan ook de afgifte van TSH verminderen, waardoor de schildklier minder signalen krijgt om schildklierhormoon aan te maken.
  5.  Verminderde slaapkwaliteit
    Alcohol kan verdoven, waardoor het lijkt dat je gemakkelijker in slaap valt, maar dat lijkt. Alcohol vermindert je slaapkwaliteit. Zelfs een paar glazen zorgt er al voor dat je REM-slaap drastisch afneemt. In de REM-slaap worden de afvalstoffen in de hersenen van de dag afgevoerd. Deze belangrijke slaapfase wil je niet kwijt!
  6. Houdt gewichtsverlies tegen
    Alcohol telt niet alleen veel verborgen calorieen, het zorgt ook voor een schommelende bloedsuikerspiegel en meer trek. Daarnaast zorgen ook  bovengenoemde punten dat er een streep gaat door gewichtsverlies.
  7. Schade voor de schildklier zelf!
    En de klapper van de week: overmatig alcoholgebruik leidt tot cellulaire toxiciteit in de schildklier. In normaal Nederlands betekent dit dat de cellen in je schildklier kapot gaan, waardoor op termijn je schildklierweefsel zelfs kan krimpen!

Wat wel of niet overmatig alcoholgebruik is, laat ik graag aan jou zelf over. Jij weet hoeveel je drinkt en jij weet ook echt wel of dit binnen de acceptabele grenzen valt of niet.

Heldere grenzen

Ik weet als geen ander hoe moeilijk het kan zijn om de alcohol te laten staan. Mijn wijntje (of beter gezegd mijn wijntjes) hielp mij in tijden van weinig energie de week door. Door de verdovende werking van de alcohol had ik minder last van mijn pijntjes en klachten en kon ik nog nét even doorgaan om toch die opdracht af te ronden of naar dat etentje te gaan. Terwijl ik daar eigenlijk veel te moe voor was. Alcohol hield me op de been en gaf me net dat zetje om gezellig mee te kunnen draaien in de samenleving.

Inmiddels heb ik de knop omgezet. Naast alle hierboven beschreven voordelen, voel ik door deze helderheid mijn grenzen beter aan, slaap ik beter en voel ik me energieker. Ik hoor je denken: verdorie, kom niet aan mijn wijntje. Maar toch ga ik je uitdagen om (de komende weken) de alcohol te laten staan. Mocht dit echt niet lukken, beperk je dan tot een à twee glazen per week.

Wil jij de uitdaging aan gaan en alcohol als onderdeel van het Hashimoto Eliminatiedieet een tijdje schrappen? Dan heb ik nog een tip voor je.

Op basis van mijn specialistische opleidingen op dit gebied en mijn jarenlange ervaring met begeleiding van patiënten bij dit dieet, heb ik mijn eigen methode ontwikkeld; het Hashimoto Eliminatiedieet®. Deze heb ik gebundeld in een lesboek (pdf) met bijbehorend dik recepten e-book. Ze maken onderdeel uit van de e-cursus Voeding en Hashimoto. (Of kies voor de voordelige combi-bundel Voeding en Afvallen)Met deze e-cursus heb jij alle tools in handen om jouw voeding te optimaliseren voor jouw herstel.