Vitamine D speelt (samen met Omega3) een belangrijke rol in het immuunsysteem. Vitamine D helpt bij het afronden van ontstekingen en kan hiermee auto-immuunziektes reguleren en voorkomen. Daarnaast is vitamine D ook belangrijk voor een gezonde groei en ontwikkeling en helpt het bij de opname van calcium, waardoor botten sterk blijven. Ook speelt vitamine D een belangrijke rol bij het reguleren van stemming en emoties en het voorkomen van depressie.

Vooral de rol die vitamine D speelt in de regulering van het immuunsysteem is voor mensen met de ziekte van Hashimoto van belang. Studies hebben aangetoond dat vitamine D helpt bij het verlagen van de antistoffen anti-TPO en anti-TG. Tegelijkertijd verhoogt vitamine D het aantal regulerende T cellen, die ontstekingen helpen afronden. Voldoende vitamine D is dus extra belangrijk bij een auto-immuunziekte en zeker bij de ziekte van Hashimoto.

Hoe kom je aan vitamine D?

Je lichaam maakt zelf vitamine D aan. Wanneer de huid wordt blootgesteld aan direct zonlicht (UV-B stralen) wordt vanuit cholesterol vitamine D aangemaakt. Onze primaire bron van vitamine D is daarom zonlicht. 

Vitamine D kun je ook uit voeding halen, alhoewel dit zelden voldoende is. Vitamine D komt van nature maar in heel weinig voedingsmiddelen voor. Om deze reden zijn veel voedingsmiddelen verrijkt met vitamine D. Je vindt vitamine D in vis (zalm, forel, levertraan, sardines, tonijn), eieren (vooral de dooiers), champignons (rauw) en in met vitamine D verrijkte producten zoals melk, yoghurt, plantaardige melk en sinaasappelsap.

Hoe kom je aan een tekort aan vitamine D?

Te weinig zonlicht
Alhoewel zonlicht alom verkrijgbaar is heeft een groot deel van de bevolking een tekort aan vitamine D. Dit komt deels omdat we door ons werk minder vaak buiten komen, we ons vaker insmeren met zonnebrandcrème, een donkere huidskleur hebben of leven in een deel van de wereld waar niet het hele jaar voldoende zonkracht is om ons op de blote huid van vitamine D te voorzien. De ouder wordende huid kan overigens minder vitamine D aanmaken, waardoor bij oudere mensen het risico op een vitamine D tekort toeneemt.

Opname problemen
Darmklachten en spijsverteringsproblemen kunnen de opname van vitamine D uit voeding verminderen.

Afwijking aan de vitamine D-receptor
Net zoals T3 over een T3-receptor beschikt, heeft ook vitamine D een vitamine D-receptor nodig om zijn werk te kunnen doen. Veel mensen met de ziekte van Hashimoto hebben een afwijking aan deze vitamine D-receptor, waardoor zij meer vitamine D nodig hebben.

Mensen met Hashimoto hebben een drie keer zo grote kans op een vitamine D tekort. Verschillende onderzoeken laten zelfs aantallen zien dat 70% van de mensen met Hashimoto een vitamine D tekort heeft. Dit zijn slechts een paar onderzoeken, maar toch!

Je herkent een vitamine D tekort aan:

Een vitamine D tekort kan veel subtiele klachten geven, die ook aan andere oorzaken kunnen worden toegeschreven, zoals het hebben van een trage schildklier. Ik noem een paar symptomen:

  • Vermoeidheid
  • Haaruitval
  • Spierpijn en zwakte
  • Regelmatig last van verkoudheid of ontstekingen.
  • Somberheid of depressieve gevoelens
  • Verminderde wondgenezing
  • Osteoporose
  • Veel gaatjes in gebit (cariës)

Meten is meer weten

De referentiewaarden voor vitamine D lopen nogal uiteen. In de reguliere zorg wordt globaal gewerkt met de volgende referentiewaarden voor vitamine D 25(OH)D

Tekort             < 50 nmol/L
Twijfel             50 – 80 nmol/L
Voldoende      >  80 nmol/L 

Binnen de complementaire zorg wordt uitgegaan van optimale bloedwaarden bij ziekte. Bij de ziekte van Hashimoto worden ook wel waarden gehanteerd van 125 nmol/L. Met een bloedonderzoek kun jij je vitamine D status controleren.

Prik dus de volgende keer dat jij je schildklierwaarden laat controleren ook gelijk je vitamine D mee! Kan of wil de huisarts niet meewerken? Bestel deze test dan simpel via bloedwaardentest.nl

Verantwoord aanvullen

In Nederland is het alleen tussen mei tot oktober mogelijk om voldoende vitamine D3 in de (onbedekte) huid aan te maken, door tussen 11 uur ‘s ochtends en 3 uur ‘s middags ten minste een kwartier tot een half uur buiten in de zon door te brengen. De rest van het jaar zijn we afhankelijk van vitamine D uit voeding en voedingssupplementen.

Kies jij ook voor suppletie van vitamine D? Let dan op de volgende tips:

  • Bij voorkeur na bloedonderzoek en onder begeleiding van een arts/ therapeut met ervaring op dit gebied.
  • Bij gebruik op langere termijn moet de dosis niet hoger zijn dan de aanvaardbare bovengrens van dagelijkse inname van 100 µg (4000 IE) 
  • Contra-indicaties: heb jij last van nierstenen, hypercalcemie of hyerparathyreoidie ga dan niet zelfstandig experimenteren. Heb jij Crohn, reumatoïde artritis of colitis Ulcerosa laat dan voor suppletie eerst zowel je gewone vitamine D waarden en je actieve vitamine D waarden prikken, omdat deze wellicht verhoogd zijn. Suppletie is in dit geval niet aan te raden. 
  • Gebruik van bepaalde medicijnen kan de werking van vitamine D verminderen, zoals het gebruik van statines, anti-epileptica en corticosteroïden en Lees altijd de bijsluiter of beter nog controleer een veilig gebruik met je behandelend arts.

Er zijn verschillende opties voorhanden. Ik zet ze even voor je op een rij.

  • Kies je voor een supplement met een hoge dosering vitamineD3 (vanaf 75 mcg ofwel 3000 IE) kies dan voor een variant waarin ook vitamine K2 is opgenomen. Vitamine D zorgt namelijk voor een verhoogde calciumopname in de darm, maar reguleert niet waar die extra calcium terecht komt. Hierdoor kan dit bij hoge doseringen vitamine D leiden tot calciumophopingen of neerslag in nieren en bloedvaten. Vitamine K2 zorgt ervoor dat calcium wordt opgenomen daar waar het mineraal nodig is, zoals in het gebit of in botten. Let op; niet geschikt voor kinderen.
    https://www.vitakruid.nl/products/vitamine-d3-k2
  •  Zijn je bloedwaarden voor vitamine D al goed op pijl en wil je alleen een onderhoudsdosis slikken? Of slik je al een Multi, maar is de hoeveelheid vitamine D3 in deze Multi niet toereikend voor je gevoel? Kies dan voor een supplement met lagere dosis zoals 25 mcg (1000 IE) of nog zelfs nog lager 5 mcg (200IE). Op deze manier kun je op een verantwoorde manier je vitamine D aanvullen. Bijvoorbeeld: 
    https://www.vitakruid.nl/products/vitamine-d3-25-mcg-1000-ie of 
    https://www.vitakruid.nl/products/vitamine-d3-5-mcg-200-ie
  • Met het ouder worden nemen we steeds moeilijker calcium op. Om calcium beter op te nemen in de darmen is vitamine D nodig en om calcium af te leveren in de botten is vitamine K2 nodig. Ben je de 45 gepasseerd en kies je voor suppletie? Kies dan bij voorkeur voor een merk dat alle drie deze drie elementen in een supplement aanbiedt, zoals Osta K2 & D3 Algae. https://www.vitakruid.nl/products/osta-k2-d3-algae

    Let op; vanwege de toevoeging van magnesium en calcium in dit supplement is het belangrijk dat je dit supplement minimaal 4 uur voor of na je schildkliermedicatie inneemt.

    Deze supplementsvormen zijn via diverse webshops te verkrijgen. Indien rechtsreeks bij Vitakruid besteld krijg je 10% korting met kortingscode happy10
    Vitakruid beschikt ook over vegan varianten!

    VIND JE DIT INTERESSANT?

    Wil je meer weten over de invloed van voeding op je schildkliergezondheid? En wil jij tegelijkertijd meer leren over het verbeteren van je spijsvertering, verminderen van insulineresistentie en het dichten van een lekkende darm en ontdekken of alledaagse voedingsmiddelen ook bij jou je herstel blokkeren?

    Start dan vandaag nog met de zelfstandig te volgen cursus Voeding en Hashimoto, die onderdeel uitmaakt van de combi-bundel Voeding & Afvallen met Hashimoto.