Bij de aanmaak van schildklierhormoon zijn 4 belangrijke elementen nodig: jodium, tyrosine, TPO en Thyreoglobuline.  Allereerst wordt jodium vanuit het bloed in de schildklierblaasjes gebracht, waar het door TPO (thyreoperoxidase) wordt omgezet in actief jodium. In deze actieve vorm kan jodium gekoppeld worden aan een tyrosine, die onderdeel uitmaakt van thyreoglobuline. Thyreoglobuline is als een soort kapstokje, waaraan schildklierhormonen opgehangen en gebouwd kunnen worden. Elke tyrosine kan 1 of 2 jodiumatomen binden.

  • Als een tyrosine één jodiumatoom bindt dan ontstaat er T1.
  • Bindt een tyrosine twee jodiumatomen, dan ontstaat er T2.

T1 en T2 worden vervolgens gecombineerd om de schildklierhormonen T3 en T4 te vormen.

Bij een tekort aan jodium, tyrosine, TPO of thyreoglobuline kan er niet voldoende schildklierhormoon gemaakt worden. Simpel.
Over jodium schreef ik eerder al een blog en TPO en thyreoglobuline herken je wellicht vanwege het feit dat de antistoffen van Hashimoto zich specifiek op deze twee onderdelen richten. Over tyrosine wist je wellicht nog weinig. Daarom nu ook een blog over tyrosine.

Tyrosine is dus een soort voorloper van schildklierhormoon. Daarnaast is tyrosine ook een voorloper van de stresshormonen (nor)adrenaline, de feel-good neurotransmitter dopamine en is het de voornaamste grondstof van je pigment melanine, dat verantwoordelijk is voor haar- en huidskleur. 

Hoe kom je aan tyrosine?

Tyrosine is een niet-essentieel aminozuur, wat betekent dat je lichaam het zelf kan aanmaken. Daarnaast krijg je tyrosine binnen via je voeding. Aangezien tyrosine een aminozuur is, vind je het alleen in eiwitrijke producten. Vooral kaas, kwark en melk zijn goede bronnen van tyrosine, maar ook eieren, rund- en varkensvlees, gevogelte, vis en schaal- en schelpdieren, havervlokken, amandelen, pecannoten, pompoenpitten, sesamzaad, limabonen, avocado’s, kikkererwten, linzen, sojabonen en zonnebloempitten. 

Hoe kom je aan een tekort? 

  • Te weinig inname via voeding: Met name vegetariërs, veganisten en mensen die zuivel vermijden lopen een verhoogd risico op tekorten. Extra letten dus op de plantaardige bronnen van tyrosine.
  • Opnameproblemen; dit kan te maken hebben met darmproblemen zoals een lekkende darm, Crohn, Colitis, Coeliakie of een overgevoeligheid voor gluten, maar kan ook te maken hebben met problemen in de maag, zoals verminderde aanmaak van maagzuur, auto-immuun gastritis, Helicobacter bacterie, overmatig gebruik van maagzuurremmers of een maagverkleining. Lees meer over maagklachten in dit blog.
  • Verhoogde behoefte aan tyrosine; bij chronische stress zal er meer tyrosine gebruikt worden voor de aanmaak van (Nor)adrenaline,  waardoor er minder beschikbaar blijft de aanmaak van schildklierhormoon.
  • Leeftijd; met het ouder worden vermindert de opname van tyrosine.

Je herkent een tyrosine tekort aan:

Een langdurig tekort aan tyrosine kan een tekort opleveren aan schildklierhormonen, (nor)adrenaline, dopamine en melanine. Tekorten kun je daarom herkennen aan:

  • sombere stemming of depressieve gevoelens,
  • verminderde geheugenfunctie,
  • verminderde stresstolerantie
  • meer schildklierklachten

Als je wil weten hoe het met de beschikbaarheid van jouw aminozuren gesteld is kun je dit testen via een aminozurentest, zoals bijvoorbeeld https://medivere.nl/Amino-Screen-bloedtest

Supplementen?

Ik weet dat veel mensen een supplement met tyrosine slikken of overwegen, puur omdat het de schildklier ondersteunt in de aanmaak van schildklierhormoon. Echter, tyrosine helpt ook bij de aanmaak van stresshormonen, wat op zijn beurt de schildklierwerking weer onderdrukt. Naar mijn mening (en ik weet dat de meningen hierover uiteen lopen) zou ik dus enige voorzichtigheid in acht nemen met het slikken van tyrosine of bepaalde schildklier-multi’s, zoals Tyronyl, waarin naast tyrosine, selenium en zink ook jodium uit kelp in hoge doseringen zit, of AOV 1027 Schildkliernorm, waarin naast selenium, zink, jodium, vitamine A en D ook Ashwaganda zit, wat weer bij een flink aantal Hashimoto’s voor gejaagdheid en angsten kan zorgen.

Mijn advies is dan ook: blijf gezond nadenken. Slik niet lukraak allerlei multi-cocktails en laat je altijd goed adviseren door iemand die naar jouw hele plaatje kijkt. Baat het niet, schaadt het niet, gaat bij supplementen lang niet altijd  op. Kies voor een gevarieerd en puur voedingspatroon, focus je op verbeteren van je opname-capaciteit en vergeet je eiwitten (amonozuren) niet!

VIND JE DIT INTERESSANT?

Wil je meer weten over de invloed van voeding op je schildkliergezondheid? En wil jij tegelijkertijd meer leren over het verbeteren van je spijsvertering, verminderen van insulineresistentie en het dichten van een lekkende darm en ontdekken of alledaagse voedingsmiddelen ook bij jou je herstel blokkeren?

Start dan vandaag nog met de zelfstandig te volgen cursus Voeding en Hashimoto, die onderdeel uitmaakt van de combi-bundel Voeding & Afvallen met Hashimoto.