Ik krijg regelmatig de vraag “Welke supplementen moet ik nu gaan slikken?” En alhoewel deze vraag simpel lijkt, is het antwoord op deze vraag alles behalve simpel. Het is namelijk geen eenheidsworst. Wij zijn geen eenheidsworst. We zijn allemaal anders, waardoor het adviseren van voedingssupplementen maatwerk is en zou moeten zijn.

Disclaimer:

Bovendien vind ik dat het slikken van medicatie en voedingssupplementen alleen onder begeleiding van een geschoold en bevoegd therapeut of arts moet gebeuren. Verkeerd gebruik kan in sommige gevallen meer kwaad doen dan goed. (En bovendien levert het soms onnodig dure poep op, maar dat terzijde). Dat gezegd hebbende, zal ik toch een poging wagen om een overzicht van meest geadviseerde voedingssupplementen voor de schildklier te geven.

In dit blog staan supplementen centraal die de functie van de schildklier ondersteunen. In volgende artikelen zal ik supplementen bespreken die ondersteunen bij een gezond immuunsysteem, een gezonde darmwerking en efficiënte energiehuishouding. Maar nu dus de ondersteuning van de schildklier.

Zink

Zink is een belangrijk en nuttig mineraal. Het is bij ongeveer 300 enzymatische reacties in ons lichaam betrokken. Zo heb je zink nodig voor een goede werking van je immuunsysteem, het herstel van weefsels, haargroei[1] en het verbeteren van je insuline-gevoeligheid. Zink is bovendien een heel belangrijk mineraal voor de goede werking van onze schildklierhormonen.

  • Zink is onmisbaar voor de aanmaak van het schildklierhormoon T4 én voor de omzetting van T4 in de actieve variant T3.
  • Ook is zink nodig voor een gezonde werking van de T3 receptoren. Receptoren kun je zien als het slot op je celdeuren. T3 moet als een sleutel in dit slot passen om de cel binnen te kunnen gaan. Als deze receptoren niet goed werken kan de T3 de cellen niet in en hou je klachten van een trage schildklier.
  • En ook niet onbelangrijk; zink kan de antistoffen anti-TPO en anti-TG verlagen.[2]

Laat je zinkniveau testen en kies altijd voor een supplement waarin naast zink ook een kleine hoeveelheid koper zit. Innemen van zink alléén kan namelijk de hoeveelheid koper in je lichaam uitputten.

Selenium

Het orgaan met de hoogste concentratie selenium in je lichaam is de schildklier. En dat is niet voor niets.

  • Selenium kan worden gezien als de belangrijkste antioxidant en ontstekingsremmer van de schildklier. Het beschermt de schildklier tegen oxidatieve schade en kan schadelijke stoffen als kwik aan zich binden en onschadelijk maken. Een belangrijk mineraal om te hebben dus als je amalgaam vullingen in je mond hebt.
  • Het is betrokken bij de omzetting van T4 in het actieve T3. Indien er een tekort aan selenium is zal een deel van de T4 omgezet worden in de INACTIEVE variant van T3 genaamd rT3. Dit is niet wat je wil….
  • En ook voor selenium geldt dat het de antistoffen anti-TPO en anti-TG kan verlagen[3];
  • Selenium zou zelfs de activiteit van het eventueel aanwezige Epstein-Barr virus kunnen remmen[4].

Selenium is een belangrijk mineraal voor de schildkliergezondheid. Toch is het niet verstandig om lukraak selenium te gaan slikken of dagelijks paranoten te eten. Er is namelijk een risico van toxiciteit wanneer je teveel selenium binnenkrijgt met klachten als haaruitval, depressie, diarree en lever- en nierschade tot gevolg.

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid selenium is 200 mcg en pas op met paranoten eten voor selenium! Afhankelijk van waar de paranoot vandaan komt kan deze tussen de 2 mcg en 253 mcg selenium per noot bevatten!

Jodium

Alhoewel jodium een basis-ingrediënt van schildklierhormoon is, wordt jodium suppleren afgeraden bij personen met de ziekte van Hashimoto (of Graves), omdat het deze aandoeningen kan verergeren.

Het eten van voedingsmiddelen die rijk zijn aan jodium, zoals zeewier en zeevruchten, zou voldoende moeten zijn om aan voldoende jodium te komen. Maar mensen met hoge waarden anti TPO doen er verstandig aan ook deze zo min mogelijk te consumeren of zelfs te elimineren uit het voedingspatroon[5];

Jodium stimuleert de activatie van TPO in de schildklier. Met hoge anti TPO waarden is het risico op een opvlamming dus zeker aanwezig. In bijna alle multi-vitamines zit jodium. Het is dus aan te raden GEEN gebruik te maken van multi vitamines bij hoge waarden anti TPO. Ik schreef er eerder dit artikel over. 


IJzer

IJzer is nog een belangrijk ingrediënt voor de productie en omzetting van schildklierhormoon en de bruikbaarheid van schildklierhormoon in de cel. Toch komt ijzertekort vrij veel voor bij schildklier patiënten. Maandelijkse hevig bloedverlies tijdens de menstruaties, maagzweren, weinig maagzuur of gebruik van maagzuurremmers, darmproblemen, coeliakie of veganistische leefstijl vergroot de kans op een ijzertekort.

Je kunt dit vrij simpel meten door de ijzer en ferritine levels te meten in het bloed. Ferritine is een opslagvorm van ijzer, waardoor de ferritine-test je kan vertellen of hoe het met je ijzervoorraden gesteld is. Volgens dr Hedberg[6] voelen veel Hashimoto patiënten zich al slechter met een ferritine van onder de 80 en is er meestal haarverlies als het ferritine onder de 50 daalt. Laat de volgende keer dus ook je ijzer en ferritine bepalen.

Ga nooit zelf extra ijzer slikken. Overschotten aan ijzer kunnen zich ophopen in je schildklier, wat voor ontstekingen zorgt. Bovendien zorgt een teveel aan ijzer aan een tekort aan zink en koper. Dus ga niet zelf dokteren, maar laat dit over aan een bevoegd therapeut, waarbij geldt meten = weten!

Niet alleen de schildklier kan zo nu en dan wel wat ondersteuning gebruiken. Ook het immuunsysteem, je energie-aanmaak en je darmen kunnen wel wat hulp gebruiken. Ik zal hier aparte artikelen voor schrijven. Wordt vervolgd dus!

[1] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3746228/
[2] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20688624
[3] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27702392
[4] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9812583
[5]https://www.researchgate.net/publication/10777469_The_Effect_of_Iodine_Restriction_on_Thyroid_Function_in_Patients_with_Hypothyroidism_Due_to_Hashimoto’s_Thyroiditis
[6] https://drhedberg.com/ferritin-hypothyroidism/

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *