Ik ben fan van de spijkermat en door mijn enthousiaste verhalen zijn veel cliënten ook aan de spijkermat gegaan en velen van hen zijn inmiddels ook die-hard fan. Een verbeterde slaap (makkelijker inslapen, langer doorslapen, meer diepe slaap), meer ontspanning, afname in (hoofd)pijnklachten, minder spier-, rug- en nekklachten en geen vermoeide of onrustige benen meer. Hoe kun je geen fan zijn!?
Waarom zijn die spijkermatten nu zo’n succes en waarom is dit juist bij Hashimoto zo’n goed plan? Ik dook er voor je in.

Spijkermat of acupressuurmat

Waarschijnlijk denk jij (net als ik) ook direct aan die houten spijkerbedden, waar die oude Fakirs uit India op lagen, of soms zelfs liepen! Dit lijkt echter veel gevaarlijker dan het in werkelijkheid is. Zolang je de druk van je lichaamsgewicht maar over voldoende spijkers verdeelt, is er niets aan de hand. Om deze reden tellen de hedendaagse spijkermatjes ruim 8800 drukpunten verdeeld over 210 spikes met 42 scherpe naaldjes.
Deze spikes zijn overigens gemaakt van ABS-Plastic, net als de Lego steentjes, niet van ijzer.

Acupressuur en acupunctuur zijn vormen van traditionele Chinese geneeskunde. Volgens deze traditionele Chinese geneeskunde liggen duizenden drukpunten langs meridianen of kanalen in het lichaam. Door deze kanalen stroomt energie (qi of ch’i genoemd) die een verbinding tot stand brengt tussen de orgaansystemen. Er wordt aangenomen dat ziekte optreedt wanneer iets de energiestroom langs deze meridianen verstoort.

Door deze drukpunten te stimuleren kan je een effect uitoefenen op de organen en de spieren die hiermee in contact staan. Dit kan positieve effecten hebben op het lichaam, zoals het verlichten van pijn, toename van vitaliteit en het kan ondersteuning bieden bij emotionele en psychische aandoeningen zoals stress, nervositeit, angst en verslavingen. Ook is gebleken dat acupressuur het zelfgenezend vermogen van het lichaam kan herstellen wanneer deze uit balans is.

Bij acupressuur wordt er vaak met de duim druk uitgeoefend op deze verschillende punten. Met acupunctuur worden deze punten gestimuleerd met kleine naaldjes die in de huid worden geplaatst. Door op een spijkermat te gaan liggen kan je dit effect nabootsen. Een spijkermat is overigens hetzelfde als een acupressuurmat.

Wat doet de spijkermat?

Door de stimulatie van de huid door de diverse drukpunten van de spijkermat gebeuren er een aantal zaken.

  • Aanmaak endorfine: Wanneer je pijn ervaart wordt dit in de hersenen gesignaleerd. Op dat moment wordt er een natuurlijk hormoon aangemaakt, genaamd Endorfine, dit hormoon zorgt ervoor dat de pijnprikkel afneemt. Endorfine wordt ook wel het gelukshormoon genoemd. Omdat het naast een pijnstiller vermogend er ook voor zorgt dat je jezelf relaxed en gelukkig voelt. Dit maakt dat de Fakirs lang op een spijkerbed konden liggen.
  • Aanmaak van Oxytocine; ook wel bekend als het knuffelhormoon. Dit is ook een gelukshormoon die de pijnprikkels verlaagt en een ontspannende werking heeft.
  • Stimulatie van de doorbloeding; dit heeft een positief effect op spieren en organen en bevordert herstel.
  • Verlaging van de bloeddruk

Waarom is een spijkermat juist bij Hashimoto slim?

Hashimoto is een auto-immuunziekte, waarbij chronische ontstekingen in de schildklier zorgen voor een tekort aan schildklierhormoon. De klachten die hiermee gepaard gaan betreffen diverse organen en weefsels. Dit herken je aan het brede scala aan klachten dat komt kijken bij het hebben van een trage schildklier.
Een onderzoek uit 2018[1] toonde aan dat het gebruik van acupressuur (als aanvulling op het slikken van schildkliermedicatie) klachten bij Hashimoto kan verminderen. Bovendien zijn ontspanning en het verbeteren van de slaapkwaliteit belangrijke pijlers van een gezonde leefstijl bij Hashimoto en juist daarvoor is de spijkermat een ideale tool om in te zetten. 

Waar koop je een spijkermat?

Er zijn diverse aanbieders van de spijkermat. Ik ben persoonlijk fan van Flowee. Hun matten zien er niet alleen heel mooi uit, maar voelen ook fijn aan en worden op verantwoorde en duurzame manier geproduceerd in India. Flowee biedt diverse opties van reguliere matten tot eco varianten, en vak nekkussens tot voetenmatten. Allemaal 30 dagen uit te proberen! Geen ontspanning? Geld terug.

Bestel jouw mat hier.

Check voordat je een spijkermat bestelt altijd even de contra-indicaties. Pas op bij: hartaandoeningen, huidproblemen. zwangerschap, epilepsie, oncologie en stollingsproblemen of trombose.

Hoe begin je?

Als je begint met de spijkermat adviseert men het gebruik rustig aan op te bouwen. Luister altijd goed naar jouw lichaam. Begin eerst met een paar minuten en verleng dit zodra het goed voelt. Voor een optimaal resultaat is 10-20 minuten ideaal. Langer mag ook, het kan zijn dat je op de mat in slaap valt, zoals mij regelmatig overkomt.

Stap 1: Ga op je billen voor de mat zitten en rol langzaam met je rug op de mat. Verdeel het gewicht gelijkmatig. Voor het beste resultaat gebruik je de mat direct op de blote huid. Om te wennen aan de spijkermat kan je beginnen met een dunne laag kleding te dragen tot je gewend bent.

Stap 2: Focus op jouw ademhaling. Ervaar wat er in jouw lichaam gebeurt. In het begin kan je een pijnprikkel ervaren. Jouw lichaam maakt nu endorfine en oxytocine aan. Heb vertrouwen, binnen enkele minuten zal deze ‘pijnprikkel’ afnemen en word je langzaam helemaal relaxed.

Stap 3: Geniet van de ontspanning. Binnen enkele minuten zal je lichaam warm worden, de doorbloeding wordt geactiveerd en de spieren ontspannen. Het zelf herstellend vermogen van het lichaam wordt geactiveerd en afvalstoffen worden sneller en beter afgevoerd. Geniet van de ontspanning net zolang als dat voor jou goed voelt.

Stap 4: Kom langzaam weer omhoog en berg je spijkermat op.

 

Ik ben benieuwd hoe je het ervaart. Laat je het me weten ? Stuur een mailtje naar vera@hashimoto.nl

 

 

[1] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30341025/