Neurotransmitters zijn de hormonen van je hersenen die een belangrijke rol spelen bij hoe jij je emotioneel voelt. Tekorten aan deze neurotransmitters kunnen jouw emotie en zelfs jouw gedrag beïnvloeden. En je raadt het al; met een trage schildklier of Hashimoto loop je groter risico op tekorten aan neurotransmitters!

Lees snel verder om erachter te komen hoe dit komt en wat jij kunt doen om deze hormonen van de hersen te verhogen.

Wat zijn neurotransmitters

Neurotransmitters zijn chemische signaalstofjes die nodig zijn bij het verwerken en begeleiden van gevoelens, emoties, passie en instincten. Bij een tekort aan deze stofjes kun je emotioneel behoorlijk instabiel worden en bijvoorbeeld depressieve gevoelens krijgen.

Nier verwonderlijk dus dat juist zoveel mensen met Hashimoto antidepressiva voorgeschreven krijgen! Maar ook andere problemen kunnen de kop op steken.

Ik stel graag de 4 bekendste neurotransmitters aan je voor.

Serotonine

Serotonine wordt niet alleen in de hersenen, maar ook in de darm aangemaakt. Serotonine is de stemmingsregulator van ons lichaam en is een bovendien een voorhormoon voor de aanmaak van melatonine. Een tekort aan serotonine kan leiden tot gevoelens van verdriet, woede en neerslachtigheid, maar ook tot slaapproblemen, verlaagd libido, verslaving en behoefte aan koolhydraten.

Serotonine en de schildklier hebben een sterke wisselwerking. Zo helpt serotonine bij het vrijmaken van meer TSH én is het betrokken bij de omzetting van T4 in de actieve vorm T3. Maar het werkt ook andersom; schildklierhormoon is nodig om serotonine aan te kunnen maken. Een tekort aan actief schildklierhormoon verlaagt dus je serotonine-niveau. Dit verklaart mede waarom zoveel mensen met Hashimoto depressieve gevoelens ontwikkelen.

Dopamine

Dopamine hoort bij het beloningssysteem van de hersenen en is de neurotransmitter die staat voor plezier er ervoor zorgt dat we ons tevreden en beloond voelen. Het is ook medeverantwoordelijk voor de spierbeweging en voor het reguleren van ademhaling.

Een tekort aan dopamine kan daarom leiden tot gevoelens van ‘Wat heeft het voor zin?’. Dopamine-junkies bestaan ook, die mensen zoeken continue naar prikkels die dopamine aanmaken, waardoor ze zich tevreden en beloond voelen.

Er zijn studies die aantonen dat dopamine TSH kan verlagen. Een tekort aan dopamine zou dan TSH dus doen laten stijgen. Er is meer onderzoek naar dit onderwerp nodig, maar dat er een verband is, is zeker.

Acetylcholine

Acetylcholine is een neurotransmitter die in veel delen van de hersenen en het lichaam actief is. Het wordt onder meer geproduceerd in de dunne darm en in de hersenen.

In de hersenen is acetylcholine belangrijk voor de geheugen- en intellectuele functies. Te weinig acetylcholine kan daardoor geheugen- of concentratieproblemen veroorzaken. Heb jij moeite met focussen op bepaalde zaken? Dan heb jij misschien ook een tekort aan acetylcholine.

Ook acetylcholine en schildklierhormonen zijn weer gelinkt. Zo lijkt acetylcholine gebruikt te worden om tekorten aan vrije T3 te compenseren en kan T3 de aanmaak van acetylcholine juist verhogen.

GABA

GABA staat voor gamma-aminoboterzuur. GABA is een neurotransmitter die andere zenuwcellen remt in hun activiteit en wordt daarom gezien als prikkeldemper. De remmende werking op andere zenuwcellen zorgt ervoor dat je je ontspannen en rustig voelt. Een tekort aan GABA kan je daarom angstig, paniekerig en rusteloos maken.

Schildklierhormonen zijn van invloed op de aanmaak en afbraak van GABA en tegelijkertijd heeft GABA weer invloed op de aanmaak van schildklierhormonen. Ook hier is weer sprake van tweerichtingsverkeer.

 

Zoals je ziet heeft een trage schildklier of Hashimoto nogal wat gevolgen op jouw voorraden neurotransmitters. Hierdoor kun je flinke gevolgen ervaren op met name mentaal en emotioneel gebied. In mijn praktijk maak ik daarom gebruik van een neurotransmitter profiel bepaling op basis van een lange vragenlijst genaamd de Bravermantest. Hiermee sporen we snel eventuele tekorten op en nemen we het corrigeren van deze tekorten mee in het bredere behandelplan.

Maar het kan ook zeker zinvol zijn om deze losstaand eens bij jezelf te bepalen. Ondervind jij mentale problemen of herken jij je in bovenstaande, overweeg dan eens om je neurotransmitter profiel te laten bekijken. Met voeding en supplementen kun je deze disbalansen weer in balans brengen, met vaak mooie resultaten. Boek simpel een ‘Interpretatie Neurotransmitters’ a € 45 en we gaan aan de slag.

Wil jij liever eerst zelf met voeding eventuele tekorten aanvullen? Lees dan hieronder welke voedingsmiddelen neurotransmitters kunnen verhogen.

Serotonine: 

Zuivel: Koemelk, cottage cheese en weipoeder, maar alleen als je echt zeker weet dat je goed op zuivel reageert.
Plantaardig: Avocado, banaan, bonen/peulvruchten, tofu, courgette, pompoen, quinoa, haver, zilvervliesrijst en zaden (pompoenpitten, zonnebloempitten en sesamzaad). Let op met soja!
Dierlijk: Eieren, vlees in het algemeen en specifiek kalkoen en wild.
Diversen: Donkere chocolade, goji bessen.

Dopamine:

Zuivel: Cottage cheese, buffel- en schapenmelk, schapenkaas en weipoeder, maar alleen als je echt zeker weet dat je goed op zuivel reageert.
Plantaardig: Artisjokken, avocado, quinoa, walnoten, zaden (pompoenpitten, zonnebloempitten, sesamzaad) en zilvervliesrijst.
Dierlijk: Eend, kalkoen, kip, groot wild en eieren.
Diversen: Donkere chocolade, goji bessen.

Acetylcholine:

Zuivel: Geiten- en schapenkaas, maar alleen als je echt zeker weet dat je goed op deze zuivel reageert.
Plantaardig: Artisjok, avocado, bladgroenten, bonen en peulvruchten, champignons, haver, hennepzaden, noten, paardenbloem, pindakaas, volle granen, zaden (pompoenpitten, zonnebloempitten en sesamzaad).
Dierlijk: Eieren, orgaanvlees, schelpdieren, vis en vlees.
Diversen: Donkere chocolade, goji bessen.

GABA:

Zuivel: Cottage cheese, buffel- en schapenmelk, schapenkaas, geitenkaas en weipoeder, maar alleen als je echt zeker weet dat je goed op zuivel reageert.
Plantaardig: Noten (specifiek walnoten en amandelen), bladgroenten, avocado, broccoli, haver, hennepzaden, linzen, quinoa, zaden (pompoenpitten, zonnebloempitten, sesamzaad) en zilvervliesrijst.
Dierlijk: Vlees en vis (algemeen) en specifiek eend, kalkoen, kip, groot wild en eieren.
Diversen: Goji bessen, groene thee en Matcha, thee van citroenmelisse, valeriaan, hop, passiebloem, salie.

Kortom; het zit niet tussen je oren….. en je bent niet alleen. Verdiep je in je neurotransmitters en ga aan de slag.

4 Reacties

  1. Evelyn

    Als je dus dagelijks eieren eet krijg je alle stoffen binnen.

  2. vera

    Als je niet gevoelig bent voor eieren is het eten van ei een mooie aanvulling van een groot aantal bouwstenen idd, maar volledig ben je nooit met 1 voedingsmiddel. Hou dus veel variatie aan in je voedingspatroon.

  3. monique

    Hallo vERA

    zIJN ER ook voedingsmiddelen die je niet moet eten.
    dat het juist averechts werkt voor de neurostransmitters.

  4. vera

    Als vuistregel kun je aanhouden; alles wat we als oermens ook niet aten. Dus gebruik zo min mogelijk omega-6 vetten, geharde oliën en transvetzuren. En zo min mogelijk suikers en bewerkte en kant- en klare voedingsmiddelen. Ook gluten kunnen voor problemen zorgen, aangezien de hedendaagse granen ook zeker niet meer lijken op die van 50 jaar geleden…. Gezond nadenken dus eigenlijk.

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *