Magnesium is een echte krachtpatser. Het is bij 300 biochemische reacties betrokken, waaronder de aanmaak van energie, een goede leverfunctie, regelmatige stoelgang, gezond immuunsysteem, goede slaap, sterke botten, regulering van bloedsuikerspiegel, goede spier- en zenuwfunctie, stabiel hartritme en bloeddruk. Daarnaast is magnesium ons belangrijke anti-stress mineraal.

De rol van magnesium voor de schildklier

Ook magnesium is weer belangrijk voor een gezonde schildklierfunctie.

  • Magnesium stimuleert de aanmaak van T4
  • Magnesium is betrokken bij de omzetting van T4 in de actieve vorm T3.
  • Jodium heeft magnesium nodig om werkzaam te zijn.

Hoe kom je aan magnesium?

Het menselijk lichaam bevat meer dan 25 gram magnesium, waarvan het meeste opgeslagen ligt in botten, spieren en zachte weefsels. Regelmatig aanvullen van de voorraden is belangrijk. Dit kan via voeding, maar vaak is bij ziekte suppletie wel aan te raden.

Magnesium zit met name in groene groenten zoals boerenkool, spinazie, gedroogde vijgen en pruimen, bananen, avocado, hennepzaad, cashewnoten, paranoten, pompoenpitten, rauwe chocolade, amandelen, erwten, bonen, bruine rijst, peulvruchten en zaden.

Hoe kom je aan een tekort aan magnesium?

Bij darmklachten, chronische stress, alcohol en medicijngebruik raakt de magnesiumvoorraad snel uitgeput en is suppletie noodzakelijk, aangezien het in dat geval bijna niet meer mogelijk is om magnesium via voeding aan te vullen. Bovendien kan fytinezuur in noten, zaden, granen en peulvruchten de opname flink bemoeilijken, omdat fytinezuur bindt aan mineralen zoals zink, calcium, magnesium en ijzer, waardoor deze niet door de darmwand kunnen worden opgenomen.

Je herkent een magnesiumtekort aan:

  • Verlies van eetlust of moeite met eten
  • Misselijkheid/ overgeven
  • Vermoeidheid en zwakte
  • Spierkrampen
  • Hoofdpijn
  • Hartritmestoornissen
  • Hoge bloeddruk
  • Brainfog

Meten is meer weten
Met een bloedonderzoek kun jij je magnesiumwaarden laten toetsen. Maak hier bij twijfel gebruik van. Kan of wil de huisarts niet meewerken? Bestel deze test dan simpel via bloedwaardentest.nl

Verantwoord aanvullen

  • Vermoed jij een tekort aan magnesium? Vul dan aan met verantwoorde voeding. (Zie boven)

Kies je voor suppletie? Let dan op de volgende tips:

  • Bij voorkeur na bloedonderzoek en onder begeleiding van een arts/ therapeut met ervaring op dit gebied.
  • Er zijn diverse goed opneembare vormen van magnesium verkrijgbaar: bij slaapproblemen magnesium bisglycinaat, bij spierkrampen en constipatie magnesium citraat, bij vermoeidheid magnesium malaat en bij stressreductie magnesium tauraat. Of kies voor een supplement waar alle vormen in zitten.
  • Kies in ieder geval altijd voor een organische, goed-opneembare vorm. Laat je voorlichten door iemand die hier ervaring mee heeft!
  • Ook kun je epsomzout (magnesium) toevoegen aan een warm bad. Het werkt rustgevend en je vult via je huid meteen je magnesium aan.
  • Let op: Laat altijd minstens vier uur tussen inname van schildkliermedicatie en magnesiumsupplement
  • Pas op bij nierfunctiestoornis en gebruik van medicijnen. Controleer altijd de bijsluiter van je medicatie of er een wisselwerking met magnesium bekend is.

Goede opties

Dit supplement is via diverse webshops te verkrijgen. Mits direct bij Vitakruid besteld 10% korting met kortingscode happy10

VIND JE DIT INTERESSANT?

Wil je meer weten over de invloed van voeding op je schildkliergezondheid? En wil jij tegelijkertijd meer leren over het verbeteren van je spijsvertering, verminderen van insulineresistentie en het dichten van een lekkende darm en ontdekken of alledaagse voedingsmiddelen ook bij jou je herstel blokkeren?

Start dan vandaag nog met de zelfstandig te volgen cursus Voeding en Hashimoto, die onderdeel uitmaakt van de combi-bundel Voeding & Afvallen met Hashimoto.