Ben jij ook zo iemand die vele uren per week spendeert op het internet? Op zoek naar meer kennis over jouw trage schildklier? Je verzamelt nieuwe recept-ideeën, informatie over de beste supplementen om te slikken, diëten waardoor je dit keer wél afvalt en je volgt diverse gesprekken en ervaringsverhalen van medepatiënten op online fora. Je wilt je beter voelen, dus lees je je in.

 

Inmiddels heb je al enorm veel kennis opgedaan. Je weet dat je met het aanpassen van je voeding veel klachten kunt verminderen. En ook weet je, dat je ondanks je vermoeidheid en klachten meer zou moeten bewegen. En je weet ook dat stress meer schade oplevert voor je gezondheid dan je in eerste instantie dacht en dat je daar dus prioriteit aan zou moet geven.

 

Niets staat jou in de weg, toch?

Met al die kennis in huis staat niets jou in de weg om je snel weer beter te voelen. Want kennis is macht! Toch?

Nou, blijkbaar niet. Ondanks alle kennis lukt het vaak niet om deze kennis in de praktijk te brengen. En hiervoor heb ik in mijn praktijk al vele legitieme redenen gehoord.

  • Glutenvrij of zuivelvrij?
    “Nee, ik kan echt niet zonder mijn boterham met kaas hoor. Wat moet ik dan eten?”
  • Stressreductie?
    “Ik heb geen tijd om op een meditatiekussen te gaan zitten hoor, doe me een lol!”
  • Zelfzorg?
    “Daar heb ik toch helemaal geen tijd voor. Jij hebt makkelijk praten, jij hebt geen fulltime baan, twee kinderen en een man die geen h*l uitvoert in het huishouden!”
  • Vroeger naar bed?
    “Ik word ‘s avonds net weer een beetje wakker. En dat is net de tijd waarop ik gezellig met mijn man een glaasje wijn drink.”

 

Alles of niets

Allemaal veelgehoorde en, eerlijk is eerlijk, legitieme redenen, waarom lifestyle-aanpassingen geen voet aan de grond krijgen. Ik ben echter van mening dat dit niet de échte redenen zijn, waarom kennis niet wordt toegepast. Ik denk dat deze argumenten voortkomen uit onzekerheid en angst.

Onzekerheid omdat het allemaal erg overweldigend is. Je wil alles perfect doen en omdat het zo veel is en je niet zeker weet of je het wel goed doet, doe je liever niets. Het is een kwestie van denken in alles of niets.

En angst, omdat het toepassen van deze kennis je routine gaat doorbreken. En dat roept vanuit je oerbrein weerstand op. Je oerbrein is namelijk geconditioneerd om je te beschermen tegen mogelijk gevaar. Alles wat afwijkt van je normale routine is een potentieel gevaar. Een nieuw eetpatroon, starten met onthaasten, of anders gaan trainen is dus een potentieel gevaar. Uit bescherming tegen dit gevaar zal je oerbrein met valide argumenten komen, waarom jij dit allemaal vooral níet moet doen. En wat is het heerlijk om daar naar te luisteren. Kun je ook niets fout doen. Probleem opgelost.

 

Maar laten we eerlijk zijn. Dat perfectionisme en je huidige routine hebben je nog niet erg ver gebracht. Toch? Je zal dus aan de slag moeten op een manier, die rekening houdt met jouw valkuilen perfectionisme en angst. Bedenk hierbij, dat:

  • je niet alles perfect hoeft te doen,
  • je niet alles tegelijk hoeft te doen,
  • je er niet veel geld aan hoeft uit te geven,
  • je geen haast hebt!

Als je kiest voor het zetten van kleine overzichtelijke stapjes, zal je oerbrein het niet opmerken als gevaar en zal het dus ook geen moord en brand gillen. Toch kun  je met deze kleine stapjes op relatief eenvoudige wijze grote resultaten boeken.

 

Kleine stapjes in de praktijk

Laten we concreet worden, zodat jij vandaag nog start met het toepassen van al die kennis die je al hebt.

Van alles wat je tot nu toe hebt gelezen over aanpassingen van voeding en leefstijl, wat sprak jou het meeste aan? Begin daar mee. En bedenk vervolgens drie of meer stapjes, waarin je dat onderdeel kunt gaan toepassen in jouw dagelijks leven. Ik zal een paar voorbeelden geven.

 

Ik ga 100 % glutenvrij  eten:

  1. Ik ga komende week de etiketten op de producten in mijn koelkast en keukenkastjes bekijken om te zien waar allemaal gluten in zit.
  2. Ik ga op zoek naar glutenvrije recepten voor glutenvrije ontbijtjes.
  3. Ik vervang mijn ontbijtjes voor glutenvrije alternatieven.
  4. Ik vervang daarna ook mijn lunches voor glutenvrije alternatieven.
  5. Ik vervang daarna ook mijn diners voor glutenvrije alternatieven.


Ik ga mijn slaapkwaliteit verbeteren:

  1. Ik ga deze week mijn slaapkamer inrichten op betere slaapkwaliteit, door hem op te ruimen, te verduisteren, storende lampjes af te plakken en mijn telefoon snachts in vliegtuigmodus te zetten.
  2. Ik ga dieper slapen door met oordoppen te slapen, een anti-snurk-pleister voor mijn partner te kopen, een uur voor het slapen niet meer op mijn telefoon of tablet te kijken.
  3. Ik stop uiterlijk om 14.00 uur met koffie drinken.
  4. Ik ga proberen om elke avond op hetzelfde tijdstip naar bed te gaan, zodat ik mijn dag- en nachtritme stabiliseer.

Als je met één ding begint en deze ook nog eens in kleine stapjes opknipt, dan wordt een doorbreking van een routine opeens overzichtelijk. Je oerbrein heeft het waarschijnlijk niet eens in de gaten…

 

Begin, maar begin klein

De moraal van dit verhaal is: laat je niet overweldigen door wat je leest of hoort. En laat je niet beïnvloeden door de hardste schreeuwers online. Sta even stil bij wat jíj vindt en voelt en wilt ga alleen daar mee aan de slag. Begin, maar begin klein.

Vind je dit toch lastig en heb je hier iets meer hulp bij nodig? Dan weet je me te vinden in mijn praktijk of via het online lesprogramma ‘Happy met Hashimoto’.

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Post comment