Heb je ooit gehoord van een circadiaans ritme? Het circadiaans ritme verwijst naar de veranderingen in je lichaam, die samenvallen met de tijd van de dag. Of specifieker gezegd; met de dagelijkse rotatie van de aarde en de bijbehorende afwisseling van lichte en donkere perioden. En dit ritme is van invloed op vrijwel alle cellen in ons lichaam.(1) Het circadiaans ritme helpt ons om onze energie, gedurende een etmaal, op een efficiënte manier te gebruiken. Onze stofwisseling, geheugen en zelfs ons immuunsysteem worden beïnvloed door dit dagelijks ritme.(2-5)

Hormonen, zoals adrenaline en noradrenaline, reguleren het circadiaans ritme. Zij bepalen hiermee hoe onze organen, weefsels en klieren zich gedragen gedurende de dag.(6, 7) Ze bepalen ook de werking van het immuunsysteem overdag en ‘s-nachts.(8) Wist jij bijvoorbeeld dat het tijdstip van de dag het aantal immuuncellen in ons bloed bepaalt?(9)

De hoeveelheid cortisol, adrenaline en diverse moleculen die ontstekingen veroorzaken, piekt op het moment dat wij wakker worden (10, 11).

Leukocyten – de immuuncellen die ons helpen infecties te bestrijden – zijn meestal actief wanneer wij wakker zijn. Omdat dit in de regel de tijd is dat we worden blootgesteld aan virussen of bacteriën.(12)

Hoe kan dit ritme van het immuunsysteem jouw symptomen beïnvloeden?

Sommige auto-immuunziekten zorgen ervoor dat je ‘s-ochtends de meeste klachten hebt. Dit is waarschijnlijk het gevolg van de aanwezigheid van een verhoogd aantal moleculen dat ontstekingen bevordert. (13, 14)

Het verstoren van je circadiaans ritme (door bijvoorbeeld slaaponderbrekingen, nachtdienst of een jetlag) kan bijdragen aan een verzwakking van je immuunsysteem.

Het tijdstip van de dag kan ook van belang zijn voor het nemen van medicatie. Het nemen van medicijnen op een specifiek tijdstip van de dag kan symptomen helpen verbeteren en het aantal bijwerkingen voor sommige auto-immuunziekten verminderen. (15-18)

Een ontregeld immuunsysteem veroorzaakt door een auto-immuun opvlamming (ook wel flare genoemd) kan bovendien weer je circadiaanse klok ontregelen. (19, 20)

Meer onderzoek is nodig om echt te begrijpen in hoeverre het circadiaanse ritme van invloed kan zijn op Hashimoto. Waarschijnlijk zullen bepaalde symptomen van een Hashimoto-flare (afhankelijk van het stadium van je Hashimoto) op verschillende tijdstippen van de dag optreden. Dit omdat deze door verschillende type immuuncellen worden veroorzaakt.

Wat kun je doen om je eigen circadiaans ritme te begrijpen?

  1. Probeer erachter te komen wat de beste tijd is om naar bed te gaan en om wakker te worden. En probeer ten minste twee weken lang elke avond op hetzelfde tijdstip naar bed te gaan en op het zelfde tijdstip wakker te worden. Probeer tenminste 7 uur te slapen. Als je het gevoel hebt dat je een goede nachtrust hebt gehad, dan heb je je perfecte tijdzone gevonden. Als je 7 of meer uren slaapt, maar nog steeds moe bent, dan kan het zijn dat je je circadiaanse ritme niet volgt.
  2. Ontdek of er een specifieke tijd op de dag is om je medicatie in te nemen, waardoor je je beter voelt en minder bijwerkingen voelt.
  3. Probeer elke dag een fysiek actief te zijn, bij voorkeur in de buitenlucht. Experimenteer vervolgens met tijdstip, de duur en de intensiteit.

 

Referenties:

  1. Halberg F, et al. Physiological 24-hour Periodicity in Human Beings and Mice, the Lighting Regimen and Daily Routine, 1959
  2. Panda S, et al. Coordinated transcription of key pathways in the mouse by the circadian clock, 2002
  3. Storch KF, et al. Extensive and divergent circadian gene expression in liver and heart, 2002
  4. Arjona A, et al. Immunity’s fourth dimension: approaching the circadian-immune connection, 2012
  5. Lange T, et al. Effects of sleep and circadian rhythm on the human immune system, 2010
  6. Dibner C, et al. The mammalian circadian timing system: organization and coordination of central and peripheral clocks, 2010
  7. Dickmeis T. Glucocorticoids and the circadian clock, 2009
  8. Elenkov IJ, et al. The sympathetic nerve — an integrative interface between two supersystems: the brain and the immune system, 2000
  9. Haus E, et al. Biologic rhythms in the immune system, 1999
  10. Haus E, et al. Biologic rhythms in the immune system, 2009
  11. Chronobiology in hematology and immunology, 1983, Haus E, et al.
  12. Lucas D, et al. Mobilized hematopoietic stem cell yield depends on species-specific circadian timing, 2008
  13. Cutolo M. Chronobiology and the treatment of rheumatoid arthritis, 2012
  14. Slats D, et al. Reciprocal interactions between sleep, circadian rhythms and Alzheimer’s disease: Focus on the role of hypocretin and melatonin, 2012
  15. Beauchamp D, et al. Chronobiology and chronotoxicology of antibiotics and aminoglycosides, 2007
  16. Gorbacheva VY, et al. Circadian sensitivity to the chemotherapeutic agent cyclophosphamide depends on the functional status of the CLOCK/BMAL1 transactivation complex, 2005
  17. Levi F, et al. Circadian rhythms: mechanisms and therapeutic implications, 2007
  18. Zmrzljak UP, et al. Circadian regulation of the hepatic endobiotic and xenobitoic detoxification pathways: the time matters, 2012
  19. Petrzilka S, et al. Clock gene modulation by TNF-alpha depends on calcium and p38 MAP kinase signalling, 2009
  20. Cavadini G, et al. TNF-alpha suppresses the expression of clock genes by interfering with E-box-mediated transcription, 2007

 

Tekst met dank aan Boost ThyroidHun missie: mensen met de diagnose Hashimoto’s in staat stellen om sturing te geven aan hun gezondheid. Dit doen zijn door wetenschappelijk gestaafde informatie in begrijpelijke taal beschikbaar te maken. Bovendien biedt Boost Thyroid een speciale App waarin je gewicht, symptomen, levensstijl, medicatie en supplementen dagelijks kunt registreren. Elke dag biedt een nieuw inzicht in jouw Hashimoto en jouw schildklier. Download nu de Boost Thyroid App.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *