Krijg jij na het drinken van een glas rode wijn ook rode wangen? En heb je regelmatig last van hoofdpijn of migraine, jeuk of van je maag? Dan kan het zijn dat jij last hebt van een aandoening genaamd histamine intolerantie. Dit is een aandoening, waarbij er teveel histamine in het bloed circuleert. Histamine intolerantie komt vrij regelmatig voor bij mensen met Hashimoto, dus tijd voor een blog.

Wat is histamine?

Histamine is een chemisch stofje dat in je lichaam wordt aangemaakt met veel verschillende functies. Zo is het o.a. betrokken bij ontstekingsreacties in het lichaam. Histamine zorgt er voor dat de immuuncellen makkelijker bij een schadelijke pathogeen kunnen komen. Door op de plek des onheils de bloedvaten te verwijden en meer doorlaatbaar te maken. Na afloop zorgen enzymen in de lever voor de afbraak van de histamine, waardoor de bloedvaten weer terug in hun oorspronkelijke staat kunnen komen.

Symptomen van histamine intolerantie

Wanneer histamine na gebruik niet goed wordt afgebroken wordt de hoeveelheid histamine in het bloed te hoog. Dit zorgt voor problemen, waarvan de symptomen erg lijken op allergische reacties. Denk hierbij aan:

  • Buikkrampen
  • Angst
  • Astma-aanvallen
  • Ademhalingsproblemen
  • Moeilijk in slaap vallen
  • Spijsverteringsstoornissen
  • Duizeligheid
  • Vermoeidheid
  • Sterk blozen – hot flashes
  • Hoofdpijn of migraine
  • Oprispingen
  • Hypertensie (hoge bloeddruk)
  • Hypotensie (lage bloeddruk)
  • Intolerantie voor histamine-rijke voeding
  • Intolerantie voor alcohol
  • Jeuk
  • Misselijkheid, braken
  • Verstopte neus, niesen, sinusproblemen
  • Huidproblemen (uitslag, jeuk, netelroos, eczeem, psoriasis en acne)
  • Tachycardie (snelle hartslag)
  • Ontstekingen, zwelling, koortsig gevoel

De connectie tussen Hashimoto en Histamine intolerantie

Er is een connectie tussen histamine intolerantie en een trage schildklier. Ik hoor je denken: “Tuurlijk! Ook daar is mijn trage schildklier de schuld van.” Maar dat is niet zo. Wél zijn de twee sterk met elkaar verbonden. En wel hier om:

  • Te veel oestrogeen of oestrogeen-dominantie zorgt voor een verhoogde aanmaak histamine. En een hoge concentratie histamine zorgt voor een verhoogde mate van aanmaak van oestrogeen. Een vicieuze cirkel dus.
  • Het teveel aan oestrogeen wordt in de lever omgezet in een eiwit dat als transportmiddel voor schildklierhormoon fungeert. Hierdoor heb je minder vrije T4 en vrije T3 beschikbaar. Een tekort aan vrije T3 vertraagt je leverwerking, waardoor er nóg minder oestrogeen en histamine afgebroken kan worden.
  • Om de grote hoeveelheden histamine toch te kunnen verlagen maakt je lichaam cortisol aan. En te veel en te lang cortisol in je bloed zet T4 om in de energie-sparende rT3 in plaats van het energie-gevende T3. Hierdoor daalt je beschikbare vrije T3 dus nog eens extra.

Nu je dit rijtje hebt gelezen, snap je denk ik wel dat het niet handig is om grote hoeveelheden histamine in je bloed te hebben.

Hoe kom je aan teveel histamine in je bloed?

Er zijn een aantal redenen waarom je histamine intolerantie kan ontwikkelen. Dit kan door:

  • een genetische aanleg, waardoor de histamine-afbrekende enzymen niet goed werken,
  • het eten van veel histamine-rijke of histamine bevorderende voeding,
  • het eten van voeding dat de werking van de histamine-afbrekende enzymen blokkeert,
  • allergieën,
  • darmproblemen, zoals SIBO, lekkende darm, Ziekte van Crohn etc.
  • bepaalde medicatie.

Wat kun je zelf doen om je histamine-levels gezond te houden?

Natuurlijk kun je anti-histamine tabletten nemen om de symptomen te onderdrukken, maar hiermee los je de oorzaak niet op. Ook kun je een supplement slikken om de aantallen histamine-afbrekende enzymen te verhogen. Maar dit kan een kostbare aangelegenheid zijn. Het makkelijkste is tijdelijk je voeding aan te passen en te kijken of je symptomen verminderen.

  1. Vermijd voedingsmiddelen die veel histamine bevatten: Alcohol en andere gefermenteerde drankjes, gefermenteerde zuivel zoals kaas, yoghurt en karnemelk, champignons, citrusvruchten, chocolade, gedroogd fruit, gist.
  2. Vermijd voedingsmiddelen die histamine vrijmaken in het lichaam: alcohol, bananen, koeienmelk, noten, aardbeien.
  3. Vermijd voedingsmiddelen die de histamine-afbrekende enzymen blokkeren: alcohol, energiedrankjes, zwarte thee en groene thee.

Denk je dat jij histamine intolerantie hebt en wil je niet zelf eerst op onderzoek uitgaan? Neem dan contact op met je huisarts.

3 Reacties

  1. Jolanda van den Berg

    Een goed verhaal….helemaal mijn verhaal. Alleen het ermee naar mijn huisarts gaan heeft weinig zin. Die snappen dit niet en schrijven antidepressiva voor.

  2. Lidwien

    Ik heb veel jeuk dus dat zou best eens hier mee te maken kunnen hebben. Ik ben vegetariër en eet, tadaa, daardoor veel noten en kaas. Drink weliswaar weinig alcohol maar wel veel thee. Wat ik met dit soort theorieën lastig vind: er blijft gewoon geen ‘veilig’ voedsel over. Soja is niet goed, Kaas, noten en paddestoelen niet. Alcohol niet en thee niet, waterkefir niet (dat is volgens andere theorieën juist weer heel gezond). Ik ben benieuwd naar een vegetarisch dieet dat alle Schadelijke stoffen vermijd. Onmogelijk lijkt me.

  3. vera

    Hoi Lidwien, In plaats van simpelweg alles gaan schrappen waar je niet tegen kan is het in mijn optiek altijd verstandiger om te kijken naar waarom reageer ik hier op? Verteer ik het niet goed? Mis ik bepaalde enzymen? Zijn er darmproblemen, of mis ik immuuncellen die mijn immuunsysteem kunnen afremmen? In geval van histamine is dit inderdaad anders. Je mist dan een bepaald enzym om histamine af te breken. Je kunt de enzymen bij slikken of bepaalde voedingsstoffen die rijk zijn aan histamine, of histamine in je lichaam vrijmaken beperken, zodat het gehalte histamine in je lijf niet te erg stijgt. Theorieën nooit klakkeloos overnemen, maar uitproberen en kijken of het voor jou werkt!

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *