Slaap is super belangrijk voor herstel en een goede gezondheid. Juist in de nacht, wanneer je slaapt, vinden er belangrijke processen in je lichaam plaats. Zo worden je hersenen schoongemaakt en opgeruimd en patrouilleert je immuunsysteem door je lichaam op zoek naar ziektekiemen en beschadigde lichaamscellen die opgeruimd moeten worden. Als jij slaapproblemen hebt, dan worden deze werkzaamheden niet, of maar half uitgevoerd. Slaap is dus belangrijk.

Helaas hebben veel schildklierpatiënten slaapproblemen. Frustrerend, want je bent al zo moe.

Dit zijn de 6 meest voorkomende slaapproblemen bij Hashimoto.

 

  1. Lage bloedsuikerspiegel

Heb je geen probleem met inslapen, maar word je na een paar uur wakker en ben je dan klaarwakker? Dan is er sprake van een lage bloedsuikerspiegel. Je hersenen signaleren een glucose tekort en maken snel adrenaline en cortisol aan om glucose vrij te maken uit je lever en je spieren. Door die aanmaak van adrenaline en cortisol word jij wakker en alert. Hierdoor val je moeilijker weer in slaap. Als je dan toch weer inslaapt, dan wordt je ‘s ochtends doodmoe wakker.

 

Wat kun je hier zelf tegen doen?

  • Minder vaak eten, bij voorkeur 3 maaltijden per dag.
  • Snelle koolhydraten schrappen en meer voedingsmiddelen eten met een lagere Glycemische Lading. Zie https://www.diabetesfonds.nl/over-diabetes/eten-met-diabetes/glycemische-index Hiermee voorkom je bloedsuiker pieken en dus ook de daar op volgende bloedsuikerdalen.
  • Voor het slapen gaan geen koolhydraten of zetmeelrijke snacks meer eten. Als je echt iets moét eten, kies dan voor eiwitten.

 

  1. Hoge bloedsuiker

Wanneer je een hoge bloedsuikerspiegel hebt, heb je meestal ook een hoge adrenaline- en cortisolspiegel. Mensen met hoge bloedsuiker voelen zich overdag vaak moe en hebben in de middag en avond opeens weer energie en zijn klaarwakker. Zij kunnen vaker moeilijk in slaap komen. Een ander aanwijzing voor hoge bloedsuiker is wanneer je een energiedip ervaart na een koolhydraatrijke maaltijd.

Een hoge bloedsuiker is het gevolg van insulineresistentie. Dit is een zeer veelvoorkomend fenomeen. Insulineresistentie wordt enerzijds veroorzaakt door het regelmatig en regelmatig koolhydraatrijke voeding eten. Je cellen zijn ‘doof’ geworden voor insuline. Hierdoor wordt glucose niet goed afgevoerd naar de cellen en blijft de bloedsuikerspiegel te hoog. De hersenen krijgen hierdoor ook geen glucose en denken dat er een glucose tekort is. Zij slaan alarm met de aanmaak van cortisol. Stress en ontstekingen verhogen eveneens insulineresistentie.

 

Wat kun je hier zelf tegen doen?

  • Voeding aanpassen naar een voeding met een lagere Glycemische Lading en schrappen van voedingsmiddelen die intolerantie-reacties opleveren.
  • Minder vaak eten en langere periodes niet eten (Intermittend vasten)
  • Bewegen, bij voorkeur op nuchtere maag zodat alle glucose voorraden worden opgebruikt. Hierdoor is er minder insuline nodig.
  • Krachttraining? Nog beter, dan maak je gelijk meer mitochondria aan, die glucose kunnen omzetten in meer energie.
  • Stress reductie, meer ontspannen.
  • Suppletie om insulinegevoeligheid te verhogen.

 

  1. Blootstelling aan blauw licht voor slapen gaan

Je lichaam volgt een biologisch ritme, genaamd het circadiaans ritme. Dit ritme bepaalt welke organen wanneer wel moeten werken en wanneer niet. Dit ritme bepaalt ook wanneer je slaperig moet worden en wanneer je weer wakker moet worden. En je raadt het al; dit ritme wordt o.a. gestuurd door de cycli van licht en donker. Het blauwe licht van LED, TV en mobieltjes verstoort dit ritme, zodat je moeilijker in slaap valt.

 

Wat kun je hier zelf tegen doen?

  • Een uur voor je naar bed gaat geen apparaten meer gebruiken met blauw licht. Telefoons hebben tegenwoordig apps waarmee je een nachtstand kunt instellen.
  • Ook kun je een oranje bril kopen, die het effect van het blauwe licht onschadelijk maakt.

 

  1. Ontstekingen

Ontstekingen zorgen voor aanmaak van cortisol en adrenaline, waardoor je actiever wordt. Als deze ontstekingen ook in de hersenen aanwezig zijn, dan kan dit gejaagde gevoelens van angst en paniek veroorzaken. De meest voorkomende oorzaak van ontstekingen is het eten van voedingsmiddelen waar je gevoelig op reageert of intolerant voor bent. Iedere keer dat je iets eet, moet je immuunsysteem in actie komen om deze stoffen onschadelijk te maken. Gevolg; ontstekingen. En hoe meer intoleranties je hebt hoe meer ontstekingen zullen ontstaan.

 

Wat kun je hier zelf tegen doen?

  • Voedingsstoffen waar je op reageert tijdelijk helemaal schrappen.
  • Weet je niet welke voedingsmiddelen dit zijn? Start dan met gluten, zuivel en Soja. Liefst een voor een. Schrap deze middelen voor 60 dagen en kijk of je verbetering merkt.
  • Vind je dit teveel werk? Laat dan een voedsel-intolerantietest uitvoeren.

 

  1. Flare-up van Hashimoto

Hashimoto is een chronische ziekte, waarbij perioden van ernstigere klachten en perioden van relatieve stabiliteit elkaar afwisselen. Tijdens een opleving van de klachten is er een verhoogde ontstekingsactiviteit in de schildklier. Hierdoor ervaar je meer klachten. Bij deze ontsteking worden cellen in de schildklier beschadigd, waardoor kleine hoeveelheden opgeslagen hormoon vrijkomt. Hierdoor kun je je tijdelijk in hyperstand kome, waardoor je slechter slaapt.

 

Wat kun je hier zelf tegen doen?

  • Uitzoeken wat de flare aanwakkert. Is dit voeding, of zijn dit omgevingstoxinen of is er een bacterie of virus actief, waardoor je immuunsysteem aan gaat?
  • Vind je dit lastig om zelf uit te zoeken schakel dan hulp in.

 

  1. Hormonale disbalansen

Hormonale disbalansen zijn ook een belangrijke veroorzaker van slaapproblemen. Een laag progesteron en/of laag oestrogeen kunnen slapeloosheid veroorzaken. Deze gaan in de menopauze ook vaak gepaard met nachtzweet en snurkproblemen.

 

Zoals je ziet zijn de eerste drie oorzaken relatief eenvoudig zelf op te pakken. De laatste drie zijn beter op te pakken met hulp van een arts of therapeut.

Dus, slaap jij slecht en heb je hulp nodig? Boek dan direct online een consult, dan gaan we aan de slag!

 

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Post comment