Met het schrijven van dit blog neem ik een klein risico. Een deel van de lezers zal mij nu voor eens en voor altijd afschrijven als een b*tch, terwijl een andere deel zich helemaal of gedeeltelijk in mijn verhaal herkent. Tot welke lezersgroep hoor jij?

 

Nederland kent HEEL veel schildklier patiënten. De schattingen lopen uiteen van 500.000 tot 1.000.000. Veruit de meesten hiervan hebben last van een trage schildklier. En ondanks het dagelijks slikken van medicatie houden zij last van (rest)klachten. Deze klachten variëren tussen extreme vermoeidheid, kouwelijkheid, gemakkelijk en snel aankomen in gewicht en onmogelijk gewichtsverlies, haaruitval, onverklaarbare pijnen in het lichaam, vergeetachtigheid en depressieve gevoelens.

Geen fijne zaken dus. Daar wil je van af. Maar je huisarts heeft je verteld dat moet leren leven met de klachten. Dus dat doe je. Tot de maat vol is en je toch online op zoek gaat naar manieren om je beter te voelen.

 

Aan de slag of niet?

Een deel van deze mensen gaat voortvarend aan de slag en probeert van alles uit, zoals aanpassing in voeding, het slikken van supplementen, sporten, stressreductie etc. Het een werkt goed, het ander minder. Ze gaan op zoek naar de puzzelstukjes die voor hen werken.

En dan is er ook een groep, die zich in een slachtofferrol heeft verschanst. Zij willen zich wel beter voelen, maar willen daar eigenlijk niet al te veel voor wil veranderen. Want veranderen is niet fijn. Je routine nu is fijn, daar ben je aan gewend. En bovendien, je leven is al zo ellendig, dus als je ook nog eens gluten op moet geven (bijvoorbeeld), dan is het leven helemaal niet leuk meer. Maar….

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

En je wil geen extreme vermoeidheid, gewichtstoename, haaruitval, pijnen en depressieve gevoelens meer. Je wil energie, een gezond gewicht, een mooie bos haar en zin in het leven! Dus moet je in beweging komen en iets willen veranderen.

 

Mindset als sleutel

Maar hoe doe je dat als je continue weerstand voelt?

De sleutel ligt in je mindset. De manier waarop je denkt over in beweging komen voor je eigen vitaliteit en gezondheid bepaalt het succes. Dit heeft alles te maken met stress en stressbeleving. Ik zal het je uitleggen.

Stress is een handige, natuurlijke reactie, dat jou helpt om in beweging te komen en te overleven. Pas als stress chronisch wordt, ontstaan er problemen. Ik schreef daar eerder al een blog over.

 

kies jouw stress

Je kunt stress op twee manieren ervaren; als eustress of als distress, als fijn of niet fijn. Bungeejumpen wordt vaak ervaren als een eustress en ruzie met je leidinggevende als distress. Beiden ervaringen activeren een lichamelijke stressreactie, maar bij eustress, waarbij je de stress als opwinding of enthousiasme ervaart, wordt de stressreactie sterker geactiveerd dan wanneer stress ervaren wordt als distress.

Evolutionair gezien kun je eustress vergelijken met de overtuiging dat je als jager je prooi gaat pakken of dat je in een gevecht gaat winnen. De bloedvaten in je armen en benen verwijden zich en je hart gaat efficiënter werken om het bloed naar je armen en benen te kunnen pompen. Mensen in een eustress-status presteren beter, zowel mentaal als fysiek.

Ervaar je een probleem als distress? Dan zul je reageren vanuit angst. Angst heeft tot gevolg dat je lichaam zich richt op schadebeperking en zich klaarmaakt voor de nederlaag. Ook nu wordt de stressreactie geactiveerd, maar minder actief. De bloedvaten naar de armen en benen trekken zich samen en je hart gaat minder efficiënt kloppen, zodat er minder bloed wordt rondgepompt en er bij verwonding minder bloedverlies zal zijn. Mensen in distress presteren slechter, zowel mentaal als fysiek.

Het verschil tussen activatie van deze twee reacties zit hem dus in de manier waarop wij naar stress kijken. Zien wij problemen als uitdagingen (eustress) of als bedreiging (distress)?

 

Zet jezelf in de winnaarsstand

Wil jij meer energie? En zie jij het tijdelijk, maar 100 % schrappen van gluten (bijvoorbeeld) als een mooie manier om je darmen en immuunsysteem te ondersteunen, dan neig je naar eustress en zet je jezelf in de winnaarsstand. Zie jij dit als een straf en een enorme beperking van je geluk? Dan is er sprake van distress en zal je lichaam zich in een verliezersstand brengen.

Zolang jij dus in de slachtofferrol zit en jij in beweging komen als straf of als onmogelijk realiseerbaar doel ziet, dan reageert jou lichaam alsof je gaat verliezen.

Eerlijk is eerlijk. Wij schieten allemaal van tijd tot tijd in deze slachtofferrol. Ik ook.

Maar gelukkig kunnen we hier ook heel snel weer uitstappen.

Tips

Tips om jouw mindset weer of alsnog in de winnaarsstand te zetten. Denk de volgende zinnen:

  • Ik ga op zoek naar de puzzelstukjes die voor mij werken en werk zo aan mijn grote wens weer energiek te worden.
  • Ik zet elke dag een klein stapje, het hoeft allemaal niet perfect.
  • Ik probeer iets uit en is het niets voor mij, dan kan ik stoppen.
  • Ik kies vóór mezelf, en niet tégen iets anders.
  • Ik kies voor eustress en zie mijn zoektocht als een avontuur in plaats van als een straf.
  • Ik kom in beweging en heb geen haast.

 

Dus; de volgende keer als je jezelf weer in een slachtoffer-positie bevindt….pak dit lijstje erbij, geef jezelf een schop onder je kont, glimlach en besef: je bent ook maar gewoon mens!

 

En heb je nu zin gekregen om in beweging te komen? Dan is het online programma Happy Hashimoto Herstelplan misschien iets voor jou! Veel uitleg, tips, tools, checklists en testjes waarmee jij in je eigen tempo stapjes kunt zetten.

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Post comment