Afvallen met een trage schildklier is niet makkelijk. Een grote groep patiënten met een trage schildklier heeft last van overgewicht. Het tekort aan schildklierhormoon zou de oorzaak zijn. Dit leidt immers tot een tragere stofwisseling, waardoor je gemakkelijk in gewicht toeneemt. Maar waarom verlies je dit gewicht dan niet zodra je de tekorten schildklierhormoon met medicatie weer aanvult? Tijd voor antwoorden.

 

Beschikbaarheid schildklierhormonen

Het actieve schildklierhormoon, T3, bepaalt voor ongeveer 30% de mate van stofwisseling in je cellen. Maar er zijn meer factoren die invloed uitoefenen op je stofwisseling. Zo kan koorts je stofwisseling tijdelijk met 7% per graad koorts verhogen en remmen crash diëten je stofwisseling tot wel 50% af!

Met een trage schildklier heb jij zeer waarschijnlijk minder T3 beschikbaar en zal je stofwisseling minder efficiënt kunnen werken. Als je met deze vertraagde stofwisseling hetzelfde blijft eten en op dezelfde manier blijft bewegen als je deed met een 100% werkende stofwisseling, kan dit leiden tot een gewichtstoename van ongeveer 1,5 kilo per maand.

Maar we blijven niet hetzelfde eten en op dezelfde manier bewegen, want door die vertraagde schildklier voel je je moe en lusteloos. Je beweegt juist minder, waardoor je meer aankomt dan die 1,5 kg  per maand. En helaas blijft het hier niet bij. Er is meer aan de hand.

 

Spijsverteringsproblemen

Een tekort aan schildklierhormoon heeft ook invloed op je spijsvertering. Een verminderde aanmaak van maagzuur en een vertraagde darmperistaltiek zorgt voor een slechtere opname van voedingsstoffen. Je hersenen denken hierdoor dat er voedselschaarste is. En omdat je hersenen grote afnemers van glucose zijn, zullen zij bij een verminderde aanvoer van glucose alarm slaan in de vorm van een hongersignaal.

Gevolg: je gaat meer koolhydraatrijk (glucoserijk) voedsel eten. En de groeiende hoeveelheden voedingsresten die achterblijven in de darm vormen de perfecte voedingsbodem voor de verkeerde bacteriën, waardoor de darmflora uit balans raakt.

 

Insulineresistentie

Het hormoon insuline brengt de glucose vanuit je bloedbaan naar je cellen, waar het kan worden omgezet in energie. Als je cellen langdurig bloot worden gesteld aan grote hoeveelheden insuline, dan gaan zij weerstand (resistentie) bieden. De cellen blokkeren insulinereceptoren, waardoor er minder insuline en glucose de cellen in kan. En als glucose niet kan worden afgeleverd bij de lichaamscellen, dan levert insuline de glucose af in je vetcellen. Hier vormt de glucose in de vorm van glycogeen een extra noodvoorraad brandstof voor tijden van schaarste. En elke gram glycogeen kan vervolgens ook nog eens 4 gram water vasthouden! Extra gewicht dus.

 

Leptineresistentie

Leptine is ons verzadigingshormoon dat wordt geproduceerd door onze vetcellen. Leptine informeert de hersenen over de stand van onze nood-energievoorraad. Voldoende leptine betekent voldoende vet in voorraad, waardoor de behoefte aan eten verminderd kan worden. Er is immers genoeg energie in voorraad.

Net als bij insulineresistentie kan ook een langdurig bombardement aan leptine de receptoren van de hersenen ongevoelig maken, waardoor het signaal dat je genoeg gegeten hebt niet doorkomt. Je hersenen blijven daardoor in de veronderstelling dat de noodvoorraden nog ruimte hebben voor extra brandstofopslag. En om die voorraden aan te kunnen vullen ontvang jij een hongersignaal.

Omdat je hypothalamus het verzadigingssignaal niet goed binnenkrijgt, zal het bovendien denken dat er tekorten zijn en beslissen dat er zuiniger met energie omgegaan moet worden. Hij zal de hoeveelheid schildklierhormoon terugschroeven. Dit doet hij door meer T4 om te zetten in het inactieve rT3 in plaats van in het actieve T3.

Met leptineresistentie is het dus lastig afvallen.

Het is een vicieuze cirkel, omdat leptineresistentie zorgt voor overgewicht en overgewicht weer zorgt voor leptineresistentie. En de voornaamste oorzaak van leptineresistentie is ………jawel…..  insulineresistentie.


Cortisol en stress

Ik heb het in een eerder blog al uitgebreid over stress en de lichamelijke gevolgen van chronische stress gehad. Maar voor de volledigheid hoort stress toch ook hier weer in dit rijtje thuis.

In een stresssituatie maakt je lichaam cortisol aan. Een eigenschap van cortisol is dat het glucose in het lichaam vrijmaakt. Wanneer je deze glucose vervolgens niet verbruikt, omdat je helemaal niet hoeft te rennen voor die gevaarlijke beer, maar je vol stress in je stoel blijft zitten, dan wordt deze glucose opgeslagen als vet. Meestal rond de buik. Veel stress kan dus zorgen voor extra vet op je buik! Weer een goede reden om stressreductie serieus te nemen!

In dit hele verhaal is ook nog een rol weggelegd voor oestrogeen en progesteron, maar die behandel ik op een later moment in een apart blog.

Hoe kan ik toch afvallen?

Nu je beter inzicht hebt in de reden waarom je makkelijk aankomt en moeilijk afvalt, is het tijd ons te concentreren op de manieren waarop we ons lichaam kunnen ondersteunen bij het herstellen van de balans. Zodat we eindelijk toch gewicht kunnen gaan verliezen.

  • Instellen medicatie; allereerst is het zaak ervoor te zorgen dat je goed bent ingesteld op je schildkliermedicatie. Hoe zien je bloedwaarden eruit en is er ook gekeken naar je vrije T3? Hoe voel je je? Als je twijfelt of je goed bent ingesteld of misschien toch behoefte hebt aan aanvullende T3-medicatie, maak hier dan werk van. Overleg met je huisarts en endocrinoloog en vraag een nieuw bloedonderzoek aan. Indien je geen luisterend oor vindt omdat je TSH- en T4-waarden binnen de norm vallen, ga dan op zoek naar een arts die je wel wil helpen en kan ondersteunen in deze wens.
  • Voeding aanpassen; het eten van schadelijke voeding of voedingsstoffen waarvoor je intolerant bent, zorgt voor problemen met de spijsvertering en de opname van voedingsstoffen. In sommige gevallen kan er zelfs schade aan je darmwand ontstaan. Omdat voedselintoleranties lang niet altijd in testen kunnen worden aangetoond, is het verstandig dit proefondervindelijk te ervaren met behulp van een eliminatiedieet. Schrap als eerste gluten, zuivel, soja, alcohol en kunstmatige suikers. Het schrappen van deze voedingsgroepen levert bij veel mensen het snelste resultaat.
  • Bloedsuikerspiegel is in balans brengen; door het schrappen van alle snelle koolhydraten en deze te vervangen door langzame koolhydraten. Een handig hulpmiddel hierbij is de Glycemische index. Daarnaast breng je het aantal eetmomenten terug naar maximaal 3 per dag. Zo geef je je lichaam maximaal “insuline-vrij” en geef je je spijsverteringskanaal de kans om overschotten af te voeren.
  • Slimmer bewegen
    Door op de juiste manier te gaan bewegen, kunnen wij een hoop disbalansen rechttrekken. Zo kan bewegen op de nuchtere maag de overschotten glucose in het bloed wegwerken en gevoeligheid van de insulinereceptoren verbeteren. Ook maak je door te bewegen extra mitochondria aan. Mitochondria, zijn de energiecentrales in je cellen. Hoe meer mitochondria, hoe meer energie! Bovendien is beweging een goede manier om stress te verlagen.
  • Meer ontspannen & beter slapen
    Door stressreductie op 1 te zetten en je immuunsysteem rust te geven, geef je je lichaam de mogelijkheid in de rest & digest modus te functioneren. In deze modus zet je lever de T4 om in T3 (en niet in rT3), waardoor je cellen weer gezond kunnen functioneren. Wanneer je energie hebt, denk je anders en is je stemming anders. Je hebt zin om actief te zijn, waardoor je meer mitochondria aanmaakt en in een spiraal omhoog stapt.

 

Afvallen is geen kwestie van minder eten, maar van verstandiger eten, slimmer bewegen, beter slapen én anders gaan denken en doen. Je lichaam is een ingenieus geheel en alles is met elkaar verbonden.

Als jouw lichaam en geest samen in balans zijn, komt jouw gewicht ook weer in balans. Afvallen zou daarom niet het doel op zich moeten zijn, maar een graadmeter van hoe het met je balans gesteld is. De weegschaal laat jou simpelweg zien hoe het met je gaat.

Groepsprogramma Afvallen met Hashimoto

Denk jij na het lezen van dit artikel;

” JA, dit snijdt hout. Dit wil ik ook wel eens proberen?”

Schrijf je dan nu in voor het 4 weken durende groepsprogramma Afvallen met Hashimoto.

Lees hier meer over dit programma. We starten 1 september a.s.!

 

Update: de eerste groep is gestart. Op 13 oktober a.s. start de tweede groep. Inschrijving start binnenkort!  Maximaal aantal deelnemers : 125.

gewicht

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Post comment